sourze.se

Muslimer i vardagen: Del V

Släkt & Familj

En av de största synderna enligt islams lära är att bryta familjebanden. Profeten var väldigt tydlig i denna fråga och många hadîther klargör detta ytterst viktiga förhållningssätt. Så som exempelvis denna:

"Den som bryter familjebanden kommer aldrig att uppnå Paradiset." 1

Och även om släkten ibland kan vara jobbig och svår att stå ut med är den troendes plikt att alltid försöka ha goda relationer med sin släkt. Vikten av goda släktband illustreras kanske allra tydligast i följande uttalande av Profeten:

"Släktskap är en prövning från Gud. Den som upprätthåller dess band kommer att ha band med Gud och den som bryter dess band kommer att få sina band brutna med Gud." 2

Vikten av respekt för släkt och framförallt föräldrar är ett återkommande tema i Koranen. Särskild vikt och uppmärksamhet tillgives modern och hennes uppoffringar och ansträngningar i livet: "Gud har anbefallt människan att visa godhet mot sina föräldrar; hon bör tänka på att modern har burit sitt barn genom det ena svaghetstillståndet efter det andra, fött det och ammat det under två år. Tacka Mig och dina föräldrar och minns att Jag är målet för er färd!" Koranen 31:14

I en välkänd hadîth kan vi ytterligare se belägg på detta:

"...en man gick till Profeten och frågade: Vad beordrar du mig att göra? Varpå Profeten svarade: Var snäll mot din mor. När mannen upprepade frågan igen svarade Profeten: Var snäll mot din mor. Åter igen upprepade mannen frågan och åter igen svarade han: Var snäll mot din mor. När mannen frågade samma fråga en fjärde gång sade Profeten: Var snäll mot din far." 3

Enligt islams lära bygger alltså mycket av ens egen framgång och lycka i detta och det nästkommande livet på sättet man behandlar sina föräldrar på. Detta kanske illustreras tydligast genom nedanstående hadither:

"Herrens belåtenhet över en person finns i förälderns belåtenhet över denna person, och Herrens vrede över en person finns i förälderns vrede över denne person." 4

"Glada nyheter för dem som behandlar sina föräldrar väl: Gud kommer att utöka deras livslängd." 5

Även föräldrar uppmanas att se till barnens bästa och att ge dom en bra uppfostran. Att behandla dem med respekt och värdighet samt vara lyhörda för deras behov. Profeten belyste detta inte minst genom sin egen relation till sin dotter, Fatima:

"Fatima är en del av min kropp; Jag avskyr det hon visar avsky för och det som gör henne illa gör även mig illa." 6

Och Profeten betonade även följande:

"Den som inte visar barmhärtighet för våra unga eller respekt för våra äldre är inte en av oss." 7

Sammanfattningsvis kan vi därför säga att familjen bör vara en plattform för respekt, vänskap, ödmjukhet och ömsesidig förståelse från både äldre och yngre.

Genom att man som ung iakttar detta får man belöning från Gud och samtidigt bygger man en grund för respekt när man själv en dag blir äldre: " ...och Han har anbefallt er att visa godhet mot era föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem. Och sänk ödmjukt ömhetens vinge över dem och be: Herre! När jag var liten vårdade och fostrade de mig med kärlek; förbarma Dig nu i Din nåd över dem!" Koranen 17:23-24



--------------------------------------------------------------------
1 Al Bukhari, Muhammad Ibn Ismail, 1999, Imam Bukhari’s Book of Muslim Morals and Manners, Al-Saadawi Publications, USA. Hadîth nr. 64.
2 Ibid. Hadîth nr.55.
3 Al Bukhari, Muhammad Ibn Ismail, 1999, Imam Bukhari’s Book of Muslim Morals and Manners, Al-Saadawi Publications, USA. Hadîth nr.6.
4 Ibid. Hadîth nr.2.
5 Ibid. Hadîth nr.22.
6 Al Bukhari, Muhammad Ibn Ismail, 1986, The translations of the meanings of Sahih al-Bukhari, Kazi publications, Pakistan. Volym 7, Bok 62, nr.157.
7 Al Bukhari, Muhammad Ibn Ismail, 1999, Imam Bukhari’s Book of Muslim Morals and Manners, Al-Saadawi Publications, USA. Hadîth nr.358.


Om författaren

Författare:
Sonya M'Rad

Om artikeln

Publicerad: 03 aug 2003 11:18

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: