sourze.se

Mirakelmousse och korkade företag

Två tjejer gör sig redo inför kvällen. Den ena använder en helt vanlig rakhyvel, den andra använder en mirakelmousse som effektivt eliminerar varje liten antydan till hår på benen.

Nästa klipp utspelar sig på en restaurang där tjejerna sitter kring ett bord med sina dater för kvällen. Den ena killen smeker förföriskt med foten över sin tjejs helt fantastiskt lena ben. När den andra killen ska försöka sig på samma förförande gest på sin tjej upptäcker han till sin fasa att hennes ben känns håriga och inte alls smekvänliga.
Inslaget avslutas med att den stackars "bortgjorda" tjejen skamset frågar sin väninna om hon inte kan få låna hennes mousse nästa gång.

Företaget Veets senaste reklam för ett av sina hårborttagningsmedel är något av det dummaste jag någonsin sett under en reklampaus, inklusive alla schampo- och bindreklamer.

Jag är ingen kvinnosakskvinna. Jag rakar benen, använder push-up och jag engagerar mig inte nämnvärt i Internationella Kvinnodagen. Men denna reklam gjorde mig heligt förbannad.

Vad är företagets budskap? Att du får utväxt redan samma kväll om du använder rakhyvel? Att din date/pojkvän får kräkreflexer när han gör den fasansfulla upptäckten att du faktiskt är en helt normal människa med hår på benen? Eller att det är en jäkla tur att din väninna är så förutseende som faktiskt använder krämen redan från början, så du kan låna den vid nästa date?

Jag har vid ett par tillfällen provat hårborttagningskrämer av olika slag och handen på hjärtat, de är helt värdelösa. Först stryker man på ett lager av någon geléaktig gegga, sedan ska man vänta ett tag så att krämen hinner verka ordentligt. Därefter ska man skrapa av krämen med en turkos eller rosa spatel och skölja med vatten för att sedan låta sig hänföras av hur lena och fina benen är.

Det är möjligt att jag är ett abnormt hårigt troll bortom all räddning och som ingen kräm i världen biter på, men inte sjutton blev mina ben ett dugg lenare av krämen. De var precis lika håriga som innan och för att vinna kampen mot hårstråna fick jag snällt plocka fram hyveln för att få bort de envisa rackarna.

Så för det första stämmer inte reklamens budskap, jag är nämligen varken ett troll eller ens särskilt hårig. Nu är det väl knappast någon nyhet att företag gärna tänjer lite på sanningen för att sälja sina produkter. Jag tror lika lite på påstådda vitamininstitut i "ni-vet-var" som jag tror på att McDonalds är vägen till familjelycka.

Det som sticker i ögonen mer än sträva orakade ben någonsin kommer att göra är dock inte budskapet om hur fantastiskt bra krämen är. Det är snarare den hyfsat tydliga indikationen om hur pinsamt det är med ben som inte är konstant lena och "smekvänliga", det vill säga helt normala ben. För istället för att dumpa puckot till date när han rynkar på näsan vid minsta antydan till hår på hennes ben, skäms tjejen i reklamen och vänder sig plikttroget till väninnan för att be om hjälp.

En vink mot tjejer som svider värre än en vaxning av bikinilinjen och när Veets logga tonat bort på TV-rutan kan jag inte låta bli att undra... mirakelmousse mot korkade och trångsynta företag, finns det?


Om författaren

Författare:
Eva Råberg

Om artikeln

Publicerad: 25 apr 2003 09:42

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: