sourze.se

UPC: halvsanningar och kundförakt

Svar på Anders Ahlbecks bemötande.

Anders Ahlbeck hävdar i sitt svar att påminnelsefakturan skickas ut tillsammans med nästa faktura. Jag vill minnas att påminnelsefakturan skickas ut separat, eller att så var fallet under tiden jag betalade mina fakturor på pappersväg.

Alla som har läst Marie Hagbergs artikel här på Sourze, från den 19 november 2001 Länk: sourze.se eller som har haft UPC som leverantör vet att UPC:s utskick av fakturor lämnade mycket att önska. Att fakturan kom tio eller fler dagar efter fakturan var regel snarare än undantag, vilket Marie Hagberg påpekar och Anders Ahlbeck erkänner i sitt svar Länk: sourze.se

Oavsett om påminnelsefakturan skickades separat, eller med nästa faktura så var påminnelsefakturans föregångare redan betalad sedan länge. UPC:s rutiner kring fakturahantering är, vilket idag torde vara uppenbart för alla som läst artiklarna om UPC på Sourze, inte helt smidiga.

Något som också bör påpekas är att UPC använder fakturor med OCR-nummer. Att ändra beloppet på dessa fakturor för en lekman är svårt, då man behöver kunna räkna fram en ny kontrollsiffra. Få personer i Sverige vet hur man räknar ut en ny kontrollsiffra för en inbetalningsavi med OCR-nummer.

För att kunna betala UPC:s sent utskickade påminnelse skulle jag alltså behöva betala samma räkning två gånger, vilket jag hade föga lust med. Tur är väl det så här i efterhand, eftersom UPC tydligen inte betalar tillbaka pengar utan krediterar framtida fakturor.

Intressant att notera är att UPC uppenbarligen är stränga med påminnelseavgift, men då de håller en kunds pengar innestående för att kreditera framtida fakturor kan kunden varken kräva påminnelseavgift eller ränta.

Dessa så kallade "påminnelseavgifter" hos UPC krävs uppenbarligen inte in, och man påminns inte heller om dem såvida inte man råkar betala in för mycket pengar. Då kommer dessa som en blixt från klar himmel.

E-girofakturan från UPC är daterad den tredje februari. Jag tvivlar på att e-girot skickar ut en faktura i förväg, varför UPC måste ha skickat den senast den tredje februari, oavsett när den var "synlig i systemet" Snyggt sätt att försöka undvika säga att fakturan skickades iväg tidigare, Anders!. Att boxen kom två dagar senare beror på mitt arbete, och detta var enligt den trevlige ! medarbetaren i er servicebutik inget problem. Oavsett hur UPC vrider och vänder på resonemanget så kvarstår faktum:

- att fakturan som skickades från UPC den tredje februari avsåg en tjänst som var uppsagd och alltså inte borde skickats ut. Fakturan skickades också innan boxen skulle ha varit tillbakalämnad, varför UPC inte kan hänvisa till att boxen lämnades tillbaka två dagar för sent.

- att ingen ansvarig från UPC har hört av sig till mig telefonledes som utlovat. Jo, jag har fått en kopia av texten på Sourze skickad till mig per e-post från en annan person på UPC. Dock har de utlovade telefonsamtalen från en "chef" uteblivit, och av ursäkt och kompensation syns ännu inte ett spår.

- att UPC uppvisar ett kundförakt som torde vara svårt att uppbåda annat än genom hårt, målmedvetet arbete. Rent juridiskt har UPC säkert rätt, men huruvida de har moraliskt rätt lämnar jag till läsarna att bedöma.

Tydligen värderar UPC goodwill på annat sätt än seriösa företag.


Om författaren

Författare:
Micke Kazarnowicz

Om artikeln

Publicerad: 25 feb 2003 10:06

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: