sourze.se

Bluff-musiker

Vi TV-tittare tycks inte bli mätta på smuts och förnedring. Den senaste TV-succén Fame Factory är nåt annat likt tomten på julafton tillverkar Bert artister i sin fabrik.

Vi gillar smutsen

Höstens stor publik succé på TV3 Fame Factory fortsätter sitt segertåg även under säsong två, eller som de själva föredrar att säga vårterminen det är ju trots allt en skola. Den svenska tv publiken tycks vara oerhört fascinerade över den "kändisfabrik", och jag ska inte hyckla även jag fastnar framför TV:n titt som tätt. Vi fascineras varje dag av hur killar och tjejer som raggats upp i JC-butiker på den svenska landsorten, drillas likt en marinsoldat i konsten att vara en fullfjädrad artist.

Visserligen har Popstars funnits en ett tag, men konceptet att tillverka schlagerartister av vanliga dödliga Svenssons känns fräschare än den urgamla dokusåpan Robinsson. Men är det vi får se inte skivindustrins verklighet sedan många år, något som dolts för oss i alla år att våra idoler likt Änglamarks müsli bara är produkter av skivbolagens stylister.

Inga nyheter således, men faktum kvarstår när "smutsen" visas öppet på TV så reagerar vi inte med fasa som en och annan snusförnuftig akademiker kanske tänkt, tvärtom vi älskar det! Navet i denna TV-succé, som allt kretsar kring är Bert Karlsson, som varje förnuftig människa förmodligen betraktar som en "gris". Oavsett hur vi väljer att betrakta Bert går det inte att förneka att han är utomordentlig skicklig på det han gör. Dessutom fungerar den s.k. Schlager musik som Berts små söner och döttrar företräder perfekt i formatet. Mer initierade musik älskare i Svenssons ögon alternativa kan enkelt avfärda spektaklet med att det endast berör den typ av artister som Bert uppfostrar. Är inte så säker på det, känns inte alla osnutna konfirmanders favoritband Mando Diao väldigt mycket som en produkt. Att de själva försöker utmåla sig som motsatsen stärker snarare det intrycket. Tyvärr är det inte bara popmusiken som har sina fabriker, därför tänkte jag tipsa TV-bolagen om lite nya fabriker som skulle kunna göra succé i rutorna.

- Programledare Fabriken: killar och tjejer från hela Sverige specialscoutas av Christina Jutterström. Instängda I Kaknästornet drillas dem av Ingvar Oldsberg, Agneta Sjödin och några crazy killar från ZTV i konsten att vara programledare.

- Håkan Factory: Ett gäng killar drillas av Lasse Kronér i konsten att vara Håkan Hellström. Urvalet är dock begränsat till tokroliga göteborgare.

- Friidrottskolan: Jakten på fler V6 leende höjdhopperskor och Astrid Lindgren älskande friidrottstjejer leds av Peter Jidhe från SVT och Patrick Ekwall handbollslandslagets maskot. Även här är urvalet begränsat, endast blonda tjejer som är glada 24 timmar om dygnet gör sig besvär att söka!

- Politikerskolan: Sökandet efter en ny Gudrun Schyman eller en ny Tomas Bodström leds av Lena Melin och KG Bergström, aktiva i ungdomsförbundet och studerande vid Pol Mag programmet får förtur i sökande kön.


Om författaren

Författare:
Martin Cöster

Om artikeln

Publicerad: 07 feb 2003 13:02

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: