Eftersom jag är man vet jag inget om hur det är att ha menstruation, men jag är gift med en kvinna som har väldigt jobbigt när hon menstruerar. Emellertid finns det ett par förklaringar till det blå mensblodet som visas i reklaminslagen i TV.
En förklaring är ekonomisk, och en förklaring är att företeelsen menstruation är så tabubelagt, precis som du påpekar.
Tabun är ju oftast kulturbundna, och i det här fallet hör de två förklaringarna ihop på ett speciellt sätt. Av ekonomiska skäl gör annonsörerna ofta reklamfilmer som är så allmängiltiga som möjligt, och som skall upplevas på ett neutralt och oförargligt sätt av så många tittare som möjligt. Ju fler tittare man kan nå med sitt budskap, desto
bättre är det. Och eftersom det kostar mycket pengar att producera reklamfilm så tycker annonsörerna att det är bra om en reklamfilm kan visas i så många olika länder som möjligt – det är ju stordriftens välsignelse.
Du ser alltså en massa reklam som är utslätad, i dina ögon egendomlig och rent av motbjudande, men som är gjord för att vara kostnadseffektiv. Samma film skall fungera både i Italien, Spanien, Belgien, Frankrike, Finland och i Sverige, tex. Men både TV-kanaler, tittare, producenter,
distributörer och affärsidkare har ju olika syn på mens i dessa olika länder. Tänk efter hur det katolska Italien ser på en menstruerande kvinna. Alltså – gör mensen blå så ingen blir upprörd...
Du visar emellertid på en mycket spännande företeelse som reklammakare och annonsörer kommer att tvingas ta ställning till i ett globalt perspektiv: en ungdomsgeneration som blir mer och mer kritisk till de utslätade budskap som dom blir utsatta för i olika medier.
Av Lars-Göran Nyström 03 feb 2003 17:11 |
Författare:
Lars-Göran Nyström
Publicerad: 03 feb 2003 17:11
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå