sourze.se

Dina ideal är reklamens ideal

Om vandalisering av H&M-affischer och ideal.

Det är fel att vandalisera H&M-affischer. Det påståendet håller förmodligen de flesta människor med om. Anarkofeministerna förlorar mer än de vinner, och misslyckas totalt med att föra fram sin poäng, vilket bevisas bland annat av att Liselotte Lindgren i sin "10 sätt att bli smal i jul!" missar anledningen till varför reklamaffischerna är delvis fel.

I artikeln blandas olika debatter ihop, de två tydligaste är "Vad formar våra ideal?" och "Är det rätt eller fel att använda sig av smala, vältränade kroppar i reklam?"

"Vi borde inte låta idealen sättas av H&M. Det är faktiskt upp till oss själva. Eller är vi verkligen så svaga att vi låter media bestämma?" avslutar Liselotte Lindgren sin text med. Jag är inte säker på om frågan är retorisk eller inte, så jag väljer att svara på den: Det är inte upp till oss själva att forma våra ideal, och det handlar inte om styrka eller svaghet utan om hur människor fungerar.

Det handlar definitivt inte om någon snedvriden tävlingsinriktning. Det handlar om att bli sedd, uppmärksammad och omtyckt.

Våra ideal är i grund och botten vår kulturs ideal. Att vägra låta sig påverkas av media i allmänhet och reklam i synnerhet är är omöjligt i ett modernt samhälle. Media och reklam finns överallt. Hur medvetna vi än är så smiter en del igenom vårt filter. En del släpper vi igenom själva, och en del slinker in utan att vi märker det. Hur många har till exempel tänkt på att bilden i serien "Vänner" dras ut på längden? Inte så mycket att det ser konstigt ut, men tillräckligt mycket för att skådespelarna ska framstå som längre och smalare än vad de egentligen är.

Debatten om reklamens användande av smala och vältränade kroppar har fått felaktig fokus. Den handlar idag om huruvida det är rätt eller fel att använda sig av sagda kroppar eller inte i reklamen, och det är ju ingen fråga i sig. Kläder är till för att bäras, och att visa underkläder genom att låta en modell bära dem är inte konstigare än att visa en kappa på samma sätt. Jag tror att många tjejer och killar uppskattar H&M:s reklamaffischer. Jag och många andra skulle bli glada om vi fick se en kampanj som fick oss som gillar killkroppar att köra i diket á la Anna Nicole Smith.

Det som bör diskuteras, och det som är fel med dessa kampanjer är att inte ens modellernas kroppar räcker till. All den magi man kan åstadkomma med smink, kameravinklar och ljussättning är inte nog, man måste retuschera också. Reklamens ideal är inte uppnåeliga ens för de vackraste av de vackra. Inte ens supermodellernas vältränade magar, fasta rumpor och tränade lår räcker till för att sälja, man måste bättra på bilden genom manipulation.

Dina ideal formas av reklamens ideal, och i reklamen har inte tjejer någon springa i underlivet. Jag hoppas att det bara är på reklamaffischerna som modellerna har en underkropp som Barbie.

Detta problem är störst för tjejer idag, eftersom det finns fler lättklädda tjejer än killar i reklamen. Reklamen är inte den enda orsaken till problemet, men det är en bidragande orsak, och så länge debatten är har fel fokus så kommer problemen att öka - både för tjejer och killar.


Om författaren

Författare:
Micke Kazarnowicz

Om artikeln

Publicerad: 16 dec 2002 17:20

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: