Det är alltså inte det ena eller det andra här och självklart skall vi ställa högre krav på oss om vi tror att dessa värderingar och metoder är något för omvärlden att ha. Det kallas att föregå med gott exempel. Kan vi inte det skall vi inte slå oss för bröstet och bedra oss att vår kultur är bättre än andras. Den är mer ytlig men denna yta behövs för även att täcka över allt elände. Självklart har vi "andra kriteria och helt andra mått för väst än för resten av världen".
Nu kommer jag dock att fortsätta de utslängda sidospårens idéassociation med hårklyverier ett tag i denna artikel men sen återgår debatten - med eller utan Sirén - prompt till dess ursprungliga ämne. Alltså om utvik, ytlighet, utseendefixering. I Siréns senaste artikel så står ordet "utvik"men ämnet berörs inte.
Först vill jag dock rätta ett par fel. Sirén skriver:
"Stefan Holmqvist skriver att ingenstans "bejakas" våldtäkter "så öppet och mångfacetterat som i vårt västliga samhälle".
Så skriver jag inte alls. Det kan alltså inte vidimeras. Det är en grov förvanskning. Så här skrev jag: "Självklart återfinns våldtäkter, mobbing och andra hemskheter på andra platser trött repetition och andra kulturer men ingenstans så bejakas den så öppet och mångfacetterat som i vårt västliga samhälle"
Jag skriver alltså "mobbning och andra hemskheter." Jag till och med repeterar det sedan tidigare. Beklickaren Sirén har klippt ut det för att få det att likna som om argumentet ENBART gällde våldtäkt och så är det ju inte. Men det blir ju inte bättre av att detta begränsade synsätt tar sig uttryck i det han skriver om Japan och pornografi.
Porrfilmen och det som kommer strax under den i grovhet är en uppfinning av den västliga kulturen och som importerats till Japan. Dom bejakar - precis som vi - våra låga drifter genom att fläta samman sex med våld. Sex blir ett attribut för inneboende hat snarare än att det är ett för kärleken.
Det fenomenet är dock urtypiskt för välfärdsstater. De nakna kvinnor från 1600-talet som Sirén implicerar är bara anakronistiskt bjäfs utan något historiskt perspektiv och rent dravel. Vi har haft nakenhet som konst och kultur i Europa då, tidigare och senare men det är en totalt ovidkommande fråga. Pornografins egentliga historia börjar med just kameran och då med de franska korten som dök upp i Paris runt 1910. Vi har i Sverige även lång tradition av våldtäkter och kvinnoförnedring. Bland annat så tvistas det nu bland historiker om kvinnofriden som instiftades i själva verket var för att männen skulle slippa få sina fruar våldtagna snarare än att det var för kvinnornas skull. Men sådana tillbaka blickar betyder absolut ingenting.
Nej, fantasier blir inte fakta bara för att man sökt på Google där allt ifrån halvdana sanningar till rena insinuationer och fiktion är listat. Vad det gäller alkohol så finns där tabeller i en enda salig röra med siffror från allt från spritliberaler till godtemplarmaffians lögner.
Nej för böveln! Det är inte alltid fakta och jag föreslår varmt lite mindre supremati och lite mer källkritik. Vad gäller just alkohol och mängd så föreslår jag att Sirén i stället söker på "Japan" och "alkohol" på CAN.se...
Mängd vid konsumtionstillfälle har ju självklart en inverkan men mycket vin är absolut inte bra för levern tror jag och att österrikaren konsumerar både schnaps och strårom framgick tydligen inte av Siréns sökande på Google. Ja, jag säger då det.
Nå, japanen konsumerar alltså inte "kopiöst" mycket starksprit, nej. Inte jämfört med europeiska mått mätt men däremot mot sina grannländer där den västliga kulturella kitchorkanen inte fått samma skada som i just Japan där man importerat vår hämningslösa alkoholliberalism som krockat med den riktigt småtrevliga sakekulturen.
Fast är detta vidkommande för frågan?
Svaret på det är alltså ett rungande: Nej! Faktum är att vi tjatar om smådetaljer här! Vi är precis där vår döling Sirén vill att vi skall vara: Långt ifrån debattens röda tråd och sanning.
Om nu Sirén som ser sig som kunnig, påläst och tvärsäker så är det väl inte för mycket begärt att han listar andra
ytliga exempel än från den kultur i öst som påminner så mycket om oss i väst och som vi länge har haft ett kulturellt och ekonomisk utbyte. Har Sirén händelsevis följt med en debatt som heter "globaliseringen". Skulle Japan ha varit immuna mot den? Har dom kanske rentav varit en drivande part i den?
Vi kan debattera Japan till döddagar. Jag har varit där och känner inte igen det Sirén beskriver. Jag samarbetar dagligen med två stora japanska bolag och har faktiskt en del erfarenheter av Japan. Det legitimerar inte mitt argument per automatik men jag känner inte för en sekund igen det tendentiösa raljerande av olika förekomster av den ena osammanhängande tokigheten efter den andra.
Men för att vi skall kunna debattera vidare utan att hänga upp oss på små lösryckta punkter som saknar sammanhang
så tar vi helt enkelt ur Japan ur ekvationen. Inget mer Japan alltså. Man bedömer alltså inte en kultur för förekomsten av en av västinfluerad våldspornografisk videoserie eller att män läser herrtidningar i tunnelbanan. Det är inte antropologi direkt.
Ja på min dager, det är inte ens kulturlära på realskolenivå. Skall man betrakta en kultur så måste man sätta den i dess bakgrund och sätta den i ett socialt, ekonomiskt och historiskt perspektiv. Man behöver även ha ett öppet öga för mål, medel och syfte. Man behöver även förstå när det inte längre är kultur. Om man exempelvis studerar gatukulturen reclaim the city så kan man inte alltså inte påskina någon slags moraldiskrepans eller orättvisa genom att jämställa en sådan fest med ett "reclaim the sweden" i Rinkeby av några högerextremister. Det ena är drivet av en vilja att kriminellt återta materiella ting och det andra är alltså en önskan om att i bästa fall repatriera invandrare, begränsa deras rättigheter eller i värsta fall skada eller mörda dom.
Om buddhistiska, taoistiska och hinduiska religioner utövar hedersmord vet jag inte exakt men det är fullkomligt ovidkommande för frågan om "muslimska kulturers" skuld eller inte. Detta eftersom "hedersmord" är ett ord uppfunnet av oss i väst. Ordet betyder ingenting på persiska eller arabiska om man översätter och det är inte fråga om ens religion eller kultur. Kardinalspunkten i det hela är en fråga om maffiamentalitet som uppstår i samhällen där staten inte har monopol på lag och våld. Det förekommer i Kurdestan oavsett om det är kristna kurder eller muslimska kurder. Det är faktiskt ren avsinnighet att lista "hedersmord" hand i hand med islam bara för att Googles innehåll inte hade mer info. De exakta siffrorna på hedersmord per land orkar jag inte undervisa Sirén i men ett tips får han: Kan vara så att befolkningsmängden i exempelvis Iran, Jordanien och Irak gör att det inträffar "oftare"?
Men, men jag trodde att mängden av incidenter inte var intressant här? För om det är det då är vi tillbaka på debattens röda tråd och där vill nog Sirén inte vara. För då måste vi börja mäta ytlighet i vad som först menades och ta en titt på tuttlyft, utseendefixering, presterande och annat ytlighetsbejakande västligt svammel i demokratin Botswana eller varför inte Etiopien. Därefter väga upp det mot det som sker i Europa och USA.
Vilket fall som helst är det inte en särskild klyftig association att jämställa "hedersmord" och bekräftelsesökande flickor. Jag utvecklar dock denna idéassociation för Siréns eget bästa:
I Kurdestan, Irak och Jordanien så avlivas döttrar för att familjens kollektiva heder som alla bär på skall få vara intakt och detta drivet av ett massivt, socialt grupptryck. Exempel på det är Fadimes familj inte muslimer om jag minns rätt där fadern till sist begick det vidriga dådet, att han var driven av grupptryck framgick det på rättegången. Att sedan dra liknelser till unga flickor i väst som har större valfrihet, där hela det skräpkulturella trycket återfinns överallt i samhället och som förstärks med en alltmer likformig massmedia. Ja, det är paralleller som står i alldeles för bjärt kontrast mot varandra och det är inte intellektuellt hedervärt.
Alltså:
Vill vår flåk Sirén debattera Japan vidare så blir det per elektronisk post! Tokerierna om Japan och den nu uppdagade tidsmissen om det historiska "foot binding" är motargument som är utvecklade av debattens gång och natur, dåliga sökmotorer snarare än någon slags kunskap eller några grundvärderingar.
Kan han besinna sin substanslösa subjektivism en aning så skall jag själv skriva ännu en artikel om Utseendefixering och den för väst så urtypiska ytlighetskulturen. Då kommer han att få ÄNNU mer att anmärka på men då är vi dock tillbaka i det viktiga i debatten. Det kommer att handla en del om kulturer. Jag kommer att få en motartikel och Siréns svar kommer nog att underhålla oss.
Aldrig någonsin har väl "Kultur & Nöje" varit en mer passande kategori.
Av Stefan Holmqvist - SHQ 30 jun 2002 11:25 |
Författare:
Stefan Holmqvist - SHQ
Publicerad: 30 jun 2002 11:25
Ingen faktatext angiven föreslå
Kultur, &, Nöje, Kultur & Nöje, idéassociationer, subjektivism, något, korståg, kritisk, mot, delar, västerländska, kulturen | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå