Utanför konsumbutiken i Älghult står några karlar från bygden och pratar. Helt plötsligt passerar ett jetplan över Konsum på mycket låg höjd. Klockan är 14.20.
- De kör som galningar här, säger en av pensionärerna utanför affären. Flera personer reagerar över att jetplanet håller så låg höjd. Tvivel råder om försvarsmakten har rätt att lågflyga över Konsumbutiken och hotellet. En diskussion uppstår om vilka regler som rimligen bör gälla för hur man får flyga med jetplan över detaljplanerat område.
På Försvarsdepartementet finns klara regler för jetplan. Lågflygningar över samhällen som finns utmärkta på flygkartan ska helst undvikas. Om det måste ske flygningar över samhällen bör det ske på minst 2 000 meters höjd, men i undantagsfall tillåts flygningar över samhällen på 500 meters höjd. Det fanns även specialregler för förhållanden i dimma. Lågflygning utanför samhällen tränas på ner till 50 meters höjd.
Eftersom lågflygningar bland annat kan leda till att dräktiga hästar och kor kastar sina väntade avkommor eller att djur blir skrämda och rusar ut genom staket väcktes intresset för att höra bland bygdens folk om något sådant inträffat. Bonden Alf Erlandssons i Alstermo har nötungdjur. Hans marker ligger utanför det man på flygkartan har markerat som samhälle, så lågflygningar däröver är tillåtna.
- Det har blivit mycket flygningar nu, men det är åtminstone bra att de alltid går ut på radion och informerar om flygningarna, säger Erlandsson och tillägger att det gjorde de inte förr. Några kor som kastat sina väntade kalvar är han befriad från, däremot berättar Erlandsson om en incident förra sommaren då ett Jasplan tappade en robot i skogarna kring Alstermo. Roboten förlorades på 200 meters höjd den 12 juni 2001 då flygflottiljen F 10 i Ängelholm hade övning med stridsflygplanet Jas 39 Gripen.
Färden går vidare till Gustavssons gård i Fröseke. När Rune Gustavsson hör ordet jetplan börjar han berätta om en olycka 1988 då ett JA-37 Viggen slog ner på granngården 400 meter bort.
- En ung pilot omkom vid händelsen. Det var en enorm kraft i kraschen, en massa flygplansspillror slog ner på tomten och delar av taket på bondgården slogs sönder och fönsterrutorna spräcktes, berättar Gustavsson och pekar i riktning mot gården där Viggenplanet störtade.
Det var på makarna Franssons gård som jaktviggenplanet störtade. Agneta Fransson visar nedslagsplatsen.
- Den 14 mars 1988 inträffade olyckan, berättar Agneta Fransson.
Sonen Jörgen Fransson möter upp och visar stenarna som symboliskt markerar pilotens grav. Agneta Fransson berättar att piloten bara var 24 år och under utbildning då olyckan inträffade. Den omkomna pilotens föräldrar har i många år besökt platsen. Vi konstaterar att platsen, ett grönskande område, ser ut som en idyll fast det rör sig om en katastrof.
Ingen i familjen var hemma då olyckan inträffade. Det hade varit ett enormt tryck. Fönsterrutorna sprack och alla skåp och prydnadssaker välte. Tryckvågen hade även orsakat sprickor i huset. Nedslagsplatsen i kohagen var en djup krater. Både taket på ladugården och på boningshuset slogs sönder. Av planet blev det bara fragment kvar, bränsletankarna exploderade i den våldsamma kraschen. Agneta Fransson berättar att hennes far upptäckte en glödande halmbal i höladan som han drog ut, annars hade den byggnaden kunnat gå upp i rök. Inne i ladugården hängde lysrören hur som helst i taket. Korna hade klarat sig bra, det var bara mindre skråmor som förmodligen orsakats av bogräcket då de hoppat upp mot det i samband med att de hört kraschen.
Felnavigering
Flottiljen i Ängelholm kontaktades per telefon angående lågflygningen vid konsumbutiken i Älghult. Första beskedet var att de hade tillstånd att flyga och att de hade flugit på 2000 meters höjd men att det upplevs som lägre eftersom jetplan låter så högt. Efter några samtal och lite lirkande så kom det fram att den dagen hade man övat lågflygning på 100 meters höjd och att det vid ett tillfälle skett en felnavigering, därav anledningen till Jasplanets överflygningen vid Konsum. 100 meter är inte längre avstånd än att man muntligen kan göra sig hörd inför publik. Med det i tankarna kändes de hundra metrarna över konsumbutiken verkligen korta. Ett Jas 39 Gripens maxhastighet är 2 336 kilometer i timmen. Ja, någonstans måste lågflygning övas.
En luftstridsövning som slutade med en ung pilots död och ett Viggenplan som kraschar i en kohage i Fröseke blir en artikel i kvällstidningarna. En överflygning i uppvisningssyfte på Vattenfestivalen i Stockholm 1993 som slutar med ett störtat Jasplan men där piloten överlever, renderar i löpsedlar, förstesidstoff, mittuppslag och uppföljningsartiklar i flera veckor efteråt. Den småländska landsbygden verkar vara ett bra övningfält för jetplansflygning, få människor störs av den höga ljudnivån och i händelse av haveri riskerar man inte att ett stort antal människor kommer till skada, det blir inte heller några braskande löpsedlar. Jag konstaterar att ett haveri i ett glesbygdsområde är en siffra i statistiken men vad tycker egentligen glesbygdsborna?
Anki Lundberg på reportageresa i Älghult 23-24 april, 2002.
FAKTA
Jetplan som störtat:
Under en tioårs period mellan 1978 och 1988 har sju stycken JA-37 Viggen och två människor gått förlorade. Viggenplanen har störtat av olika anledningar Kollisioner, haveri i samband med landning, haveri på grund av kvarlämnad lös mutter i planets tekniska system eller andra orsaker. Olyckorna har inträffat i Fröseke, Luleå två stycken, F 17 Ronneby, Östersund två stycken och F 4 i Anarisfjällen.
Två stycken Jas 39 Gripen har störtat 1989 och 1993. Båda piloterna hann skjuta ut sig med katapultstol.
Av Anki Lundberg 29 maj 2002 14:41 |
Författare:
Anki Lundberg
Publicerad: 29 maj 2002 14:41
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå