Karin, 16 år, är en äkta "Lars & Tommy babe"! På uppdrag av Aftonbladet har sexisttidningen Slitz husfotograf Bingo Rimér valt ut just henne och några andra jämnåriga som käcka flickmaskotar för Sverige inför fotbolls-VM. Allt detta som en efterapning på den ökända brittiska gubblaskan The Suns liknande upplägg att utse en blond svensk hejarklack till "Svennis" VM-lag. Karin & co får svara på bimbofrågor av kalibern: Vilken är Londons fulaste byggnad med en stor klocka och hur ska en "Lars & Tommy-babe" vara? I tidningen informeras sedan om hur man kan kolla in fler "nakna-flick-bilder" på ovan nämnda fotografs hemsida. Allt detta på bästa läsplats i Sveriges största kvällstidning. Ett lågvattenmärke, Aftonbladet!
Som tidigare trogen läsare av Aftonbladet och tillika politisk opinionsbildare är jag oerhört besviken. Förr har jag upplevt att kvällstidningens sedvanliga brister med snabba förenklade reportage ändå kunnat vägas upp av fräscha kvinnobilagor, en feministiskt profilerad ledarsida och vassa kvinnliga krönikörer som Kerstin Thorvall och Belinda Olsson. Nu känner jag mig enbart desillusionerad.
"Fotbollsbabereportagen" är heller inga enskilda sexistiska fenomen. Visst har enstaka avklädda män figurerat i Aftonbladet som nu senast Paolo Roberto, men man behöver inte vara millimeterfeminist för att se strukturen. Den alltmer avklädda kvinnokroppen börjar bli tidningens
bildsignum i featurematerialet. När jag slår upp Aftonbladet numera, så känns den ofta snarare som en trist blaska á la Slitz och Café än en medveten kvällstidning med jämställdhetsambitioner. Ju mer naken kvinnohud desto bättre - tycks snarare vara regel än undantag i nöjesreportagen.
Hela våren har kantats av mansgrisiga bottennapp. I Pulsbilagan har vi fått se framgångsrika kvinnliga artister som Kylie Minogue, Izabella Scorupco, Jennifer Lopez och Mary J Blige poserandes halvnakna med putande läppar på välbekant Slitzmanér. Söndagstidningens avklädda bilder på
utvikningsbrudarna Pamela Anderson och Hannah Graaf har varit av samma gubbsjuka kaliber.
En stilla undran: Gör Aftonbladet i dag allt i kommersialismens namn? Är målet att bräda sexisttidningarna Slitz och Café eller ska barbystade Sidan Tre-flickor á la brittiska The Sun månne bli standarinslag? Jag kräver svar från Aftonbladets ledning!
Av Birgitta Ohlsson 28 maj 2002 18:45 |
Författare:
Birgitta Ohlsson
Publicerad: 28 maj 2002 18:45
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå