sourze.se

Förklarligt skolhaveri

Man skulle i den här frågan kunna associera till den antika myten om Prokrustes. Den handlar om en man som mottog gäster i en säng.

Det var en och samma säng; var gästerna kortare drog han ut dem, var de längre knipsade han av dem. På samma sätt fungerar enligt min syn den svenska obligatoriska skolan - tidigare nioårig, numera i prakitiken tolvårig.

Den femte april sändes i repris i teve ett program med rubriken Debatt, som ursprungligen gick den tredje april. Början av detta program togs upp av en skoldebatt, med deltagande av debattproffset Göran Hägg och den åtminstone för undertecknad mindre kända storheten Boris Benulic. Båda talarna var överens om att den svenska skolan, i varje fall det senare stadiet av grundskolan, havererat, i det att man släpper ut ungdomar som inte kan läsa, skriva eller räkna. Detta skulle då vara något nytt i det svenska samhället.

Man glömmer ofta, att grundskolan lanserades för cirka femtio år sedan som ett experiment, under namnet enhetsskolan. Med experiment brukar man ju förfara så, att om de lyckas fortsätter man verksamheten. Detta experiment får sägas ha misslyckats, i det att det förutsatte att man skulle göra hundra procent av varje årskurs funktionellt kapabla att läsa skriva och räkna - något som är att ta sig vatten över huvudet - men man fortsatte ändå och upptäcker då nu till sin häpnad att det hela inte fungerar. Situationen har förvärrats genom att praktiskt taget alla i en årskurs fortsätter i gymnasiet.

Vilka var det som tidigare släpptes ut ur den svenska skolan vid sexton års ålder och då faktiskt kunde läsa, skriva och räkna hyfsat? Jo, det var realskolans elever, som utgjorde en mindre del av varje årskurs. De övriga ungdomarna slussades efter folkskolan vidare till lärlings- och andra praktiska utbildningar eller direkt ut i arbetslivet, till mindre kvalificerade sysslor. Nu förhåller det sig så, att ungdomarna inte bara går i sammanhållna klasser hela grundskolan utan att de också genomgår en gymnasieutbildning, där det visserligen på en del linjer finns inslag av yrkesutbildning, men där i viss mån samma teoretiska kompetenskrav ställs på alla linjer. Stackars praktiska elever, som i tolv år tvingas umgås med teoretiska läroböcker, som de varken klarar av eller inser värdet av!

Avskaffa grundskolan och rekonstruera de gamla praktiska yrkesutbildningarna!


Om författaren

Författare:
Margit Kinander

Om artikeln

Publicerad: 22 apr 2002 14:51

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: