sourze.se

Stockholmstrafiken, kapitel 12 av 14

Investeringar i andra biltrafikleder.

Järnvägs- och Centralbron är, exklusive gångbron, 37 meter på nästan hela längden. När de 16 västra metrarna har använts till fyra järnvägsspår återstår 21 meter utom vid Getingmidjan där cirka 17 meter återstår, vilket inte räcker till sex bilfiler á tre meter. Därför breddas Centralbron på en kort sträcka med en överbyggnad om någon meter ut över, inte i, Riddarholmskanalen. Breddningen tas bort när Östra Citytunneln är klar. Vägverket använder från hösten 2001 filer om 3 meter på Essingeleden utan att förbud för de stora lastbilarna har införts på dem.

Är det för stötande med en kort provisorisk någon meter bred överbyggnad ut över Riddarholmskanalen görs en fil åt varje håll 2,25 meter för enbart personbilar. Är även det omöjligt minskas filerna till fem varvid mittfilen avgränsas med smala men starka räcken. Den används på morgonen av trafiken mot norr och på eftermiddagen av trafiken mot söder.

Även fem filer bör räcka ganska bra eftersom huvuddelen av Centralbrons trafik kör genom Söderledstunneln som bara är 2x2-filig. Bilarnas ökningstakt kommer att motverkas av att de täta, snabba och mycket tillförlitliga pendeltågen kan köras med en snabbpendel och ett pendeltåg inom 10 minuter samtidigt som Årstabron blir klar om några år om de fyra parallella järnvägsspåren byggs på Centralbron.

När Östra Citytunneln är byggd kan all biltrafik på Centralbron upphöra men det är bättre om trafiken blir kvar på en eller två filer åt varje håll. Då behöver inte Östra Citytunneln ha 2x4 filer från Stadsgården till Strandvägen utan kan byggas billigare som 2x3-filig.

Klarastrandsleden är med biutrymmen öster om den 12 meter bred på nästan hela sträckan, varför fyra filer á tre meter nästan får plats utom på ett par 100 meter långa sträckor. Det som felar tas från de sju järnvägsspåren intill Klarastrandsleden, antingen genom att de förtätas eller genom att spåren minskas till sex. Under S:t Eriksbron finns sju järnvägsspår på 36 meter, förtätas de från 5,2 till fyra meter friställs åtta meter. Med dem plus fyra meter om ett järnvägsspår används kan Klarastrandsleden till och med byggas som 2x3-filig, vilket inte behövs.

Är det inte möjligt att ens göra den 2x2-filig på grund av motstånd från någon orimligt stark lobby- eller politikergrupp byggs den bara med tre filer varvid mittfilen byggs som och samkörs med Centralbrons eventuella mittfil. Vid behov kan någon meter erhållas på de korta sträckor det gäller om den smala grönremsan mot Barnhusviken förstärks utan att någon utbyggnad sker i Barnhusviken.


Om författaren

Författare:
Gustaf Israelsson

Om artikeln

Publicerad: 28 mar 2002 18:46

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: