sourze.se

Stockholmstrafiken, kap 8 av 14

Investeringar för och omkring 3:e och 4:e spåren på Centralbron.

Kostnaden blir några 100 miljoner inklusive en eventuell kort breddning av Centralbron ut över, inte i, Riddarholmskanalen. Det är mer än 12 miljarder billigare eller bara några procent av kostnaden om 13 miljarder för förläggning av en pendeltågstunnel under Riddarfjärden och nedgrävning av Centralbron.

Järnvägs- och Centralbron utnyttjas väl med 4 järnvägsspår á 4 m på järnvägsbrons 14 m plus 2 m av Centralbron. Vid Älvsjö går 4 spår intill varandra inom 17 m bredd, där kör SJ-tåg med normal hastighet på de 2 mittre spåren. Därför räcker 16 m till för 4 spår för de saktgående tågen på Centralbron. Inga spår flyttas mot Riddarholmskyrkan.

På båda sidor om Riddarholmen är broarna 37 m exklusive gångbron. Av Centralbron återstår 21 m när järnvägen använt 16 m vilket räcker väl för 6 bilfiler á något över 3 m. Räcker inte bredden till för 6 filer i Getingmidjan breddas Centralbron på en kort sträcka mitt för Riddarholmskyrkan ut över, inte i, Riddarholmskanalen. Den tas bort när Östra Citytunneln är klar.

Är det alltför stötande med en någon m bred överbyggnad ut över Riddarholmskanalen görs 1 fil åt varje håll bara 2,25-2,5 m bred för enbart personbilar. Går inte det får biltrafiken bara 5 filer på ett kort stycke. Mittfilen används för trafiken i den mest belastade riktningen. Se kap 12.

Även 5 filer bör räcka ganska bra eftersom de flesta bilarna på Centralbron kör i Söderledstunneln som bara är 2x2-filig och av att biltrafikens normala ökning motverkas av att den täta och driftssäkra pendeltågstrafikenkommer att öka pendeltågsresandet avsevärt. Det kan bara ske om de 4 parallella spåren byggs på Centralbron.

Alla 4 spåren måste vara parallella på hela sträckan för att både SJ- och pendeltågen skall kunna utvecklas optimalt genom att använda varandras spår redan vid små störningar. För att snabbare kunna återgå till normal drift vid störningar är fler än 4 spår på Centralbron av så stort värde att när östra Citytunneln är klar bör 5 spår övervägas. Både SJ och Banverket anser att de 7 spåren norr om Centralen behövs.


Om författaren

Författare:
Gustaf Israelsson

Om artikeln

Publicerad: 22 mar 2002 17:13

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: