sourze.se
Artikelbild

Tillåt omkörningar på insidan!

När det susar från höger och vänster inser man snabbt var det är tryggast och säkrast att ligga, nämligen till höger.

Det bästa sättet att få bort omkörningar på insidan är att tillåta dem. Det skulle ha en mycket självsanerande effekt. När det susar från höger och vänster inser man snabbt var det är tryggast och säkrast att ligga, nämligen till höger. Oavsett om man kör 80, 110 eller 125 km/h.

I rulltrappan står man till höger och går förbi till vänster. Oftast lika självklart, på en tvåfilig motorväg kör man om i vänsterfilen eftersom bilarna framför strävar åt höger, på samma instinktiva sätt som "ståarna" i rulltrappan. Denna nedärvda logik att alltid sträva åt höger skapar flyt i trafiken och utnyttjar "tillgänglig asfalt" på bästa sätt. När man har tre filer att välja på istället för två upphör dock denna logik att gälla.

För vilken logik i världen kan matcha den svenska "osäkra-mittemellan-ingen åsikt-konflikträdsla-hela janteköret"-mentaliteten? Denna svensson-mentalitet som gång på gång får bilister att glömma allt vad backspeglar och döda vinklar heter och av trygghetsskäl! dödsföraktande kasta sig ut i den gyllene medelvägen - mittfilen - för att sedan begrava sig där och tuffa på i max 80 km/h. Trots att innerfilens ospårade asfalt glänser inbjudande - som vore den lagd igår och inte för snart tio år sedan.

Tänk om de kunde inse att just detta val av fil i själva verket skapar fara - inte trygghet - och därmed befogad osäkerhet för samtliga bilister. De bilister som ligger bakom kommer inte förbi i den redan fullpackade tredjefilen. Den ödsliga innerfilen i sin tur är "spärrad" eftersom omkörning på insidan är förbjuden. Frustration skapas. Olovliga omkörningar sker. Svordomar över "fartdårar" som kör om till höger fälls.

Jag håller helt med om att omkörningar på insidan inte borde få förekomma, av den enkla anledning att om alla strävade åt höger så skulle det inte finnas någon innerfil att köra om i. Då skulle alla filer vara jämnt utnyttjade, trafiken flyta bättre, bilisterna vara gladare och inte minst säkerheten öka.

Tyvärr tror jag inte att vare sig utropstecken, röststyrka, jättestora skyltar, än mindre logiska argument biter på mittfilsbeteendet. Det har helt andra bevekelsegrunder än de förnuftiga. Kanske genetiska, och det kan väl verka lite smådrastiskt att leta fram mittfilsgenen och börjar laborera med den... Det känns samtidigt orimligt att bygga om alla trefiliga motorvägar till fyra, bara för att inte ha ett självklart svensson-filalternativ att välja. Nej, på gammalt skillingtryckmanér första och sista raden i varje vers är densamma ber jag att få upprepa mig:

Det bästa sättet att få bort omkörningar på insidan är att tillåta dem. Det skulle ha en mycket självsanerande effekt. När det susar från höger och vänster inser man snabbt var det är tryggast och säkrast att ligga, nämligen till höger. Oavsett om man kör 80, 110 eller 125 km/h.


Om författaren

Författare:
Joakim Stiernspetz

Om artikeln

Publicerad: 19 mar 2002 14:53

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: