sourze.se
Artikelbild

McDonalds-konspirationen - del 2

Kan jag egentligen avslöja nåt om vad McDonalds gör och inte gör för att få världens befolkning dum och fet?

Kan jag egentligen avslöja nåt om vad McDonalds gör och inte gör för att få världens befolkning dum och fet? Nej, självklart inte, för att kunna göra de tunga avslöjandena skulle jag behöva gå deras franchisekurser, bli franchisetagare och driva en egen McDonalds i ett par år, tills jag blir betrodd att träda in i den innersta kretsen och få ta del av den hemliga "skriften". McDonalds har ju en bok som beskriver deras processer in i minsta painstaking detail, hur många kluttar majjo som man ska ha på burgarna för att maximera vinst och hur många sekunder varje majjoklutt får på sig. Jag är övertygad om att de har en likadan hemlig bok där de beskriver i samma detalj hur många människor de konverterar varje år till McDonalds-läran genom att sälja si och så många Happy Meals.

Är McDonalds onda och vill förslava mänskligheten? Absolut inte, de är inte ondare än något annat multinationellt företag vars intresse är vinstmaximering. Det innebär ju, detta att de är just ett multinationellt företag med vinstmaximering för ögonen, att en masterplan för att göra så att folk enbart äter på McD i framtiden är så logisk. Om 10 av befolkningen äter på McD varje dag idag, så inser man ju att McD drar in mer pengar om de kan få 20 att äta där varje dag imorgon. Därför har de ju självklart en plan för att ta sig dit. Den planen är prägling.

Prägling är ett fenomen i djurriket som man känt till i tusentals år och utnyttjat för människans syften tidigare. Det innebär t.ex. att om en gåsunge ser en vit trasa när den kläcks så antar den att trasan är mamma och att den ska följa efter trasan vart den än tar vägen. McDonalds kör samma race. Eftersom de tar så väl hand om barnfamiljer med bollhav, rutschkanor, Happy Meals etc, så kommer ju barnfamiljerna dit. Alla andra restauranger, eller vanliga restauranger ska jag säga, är jobbiga ställen som kan vara rökiga, det tar lång tid att få maten etcetera samtidigt som maten är dyrare, de är inte lika attraktiva för barnfamiljerna. Man åker alltså till McD då man behöver utfodra barnen eftersom det är enkelt, billigt och man får leksaker!

Präglingen fungerar helt enkelt så att under ett barns hela uppväxt så får det antagligen mer mat från McD än från mamma. Det ser McD-inredning flera gånger i veckan, varje gång får det en leksak. Barnet lär sig, av föräldrarna och McDs lömska utformning att McD är hemma, kanske till och med lite bättre än hemma! När det växer upp och börjar få veckopengar så vet det vart det ska styra kosan för att få varm mat som verkligen är god eller har präglats att tycka är god, nämligen till McDonalds. McD:s taktik är att locka till sig barnfamiljer och utan föräldrarnas vetskap eller kanske med, det är ju jobbigt att uppfostra barn uppfostra barnen till McZombies. När ett svenskt barn föds får det se en Happy Meal-kartong och givetvis tror den att de gyllene bågarna är mamma!

Hela matsmältningsprocessen vänds till att acceptera McD-krubb i stora mängder, med den förlängda effekten att svenska barnmagar inte kommer klara av att hantera icke-friterad potatis i framtiden. Maten kommer nödvändigtvis vara tvungen att ha en viss fetthalt, annars får barnen förstoppning.

Och viktigast av allt, det framtida McDonalds-barnet kommer vara tjockt, mycket tjockt. Då kommer behovet av den lilla pommes friten vara bortblåst och storlekarna på maten kommer börja på large.

Så om du har barn, det kanske är dags att börja fundera på hur jobbigt det egentligen är att laga mat åt hela familjen? Det är ju under förutsättning att du vill att ditt barn tackar DIG på studenten och inte McDonalds!

Fortsättning följer...


Om författaren

Författare:
Tommie Nygren

Om artikeln

Publicerad: 01 mar 2002 11:49

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: