Mordet på Fadime upprör, utan tvekan hela Sverige. Aldrig har så många invandrarkvinnor fått uttala sig i medierna. Åsikter och insikter som ibland är rena motsatser till decennier av svensk pedagogisk och gullande invandringspolitik, uttrycks från bland annat kurdiska representanter. Krav på invandrare, lagar mot invandrarkultur, religionsförbud och återkallande av medborgarskap är några av debattförslagen och jag förmodar att några är akuta motreaktioner av självbevarelsedrift, för att inte få den kollektiva mördarstämpeln befäst. Före mordet hade mycket som har sagts stämplats som invandrarfientligt och därav aldrig kunnat diskuteras eller analyseras.
Men tyvärr är händelseflöden och samhällstempot sådant att allt snabbt faller i aktualitet och prioritet, detta inlägg är flera veckor för sent, och inte många har tankarna kring hedersmord idag. Tidigare hedersmord och mordet på Pela -99 och Fadimes kamp har inte lett till förändringar i samhället. Politikerna förklarar öppet att mycket mer kunde gjorts och debattörerna återfaller ofta till samhällets misslyckade integrationspolitik. Samhället blir största orsak och samtidigt alla friade! Astrid Lindgren är död och barnböcker fyller allas tankar och Fadime har börjat sjunka undan i medvetandeflödet.
Men vad är hedersmord, alla skall inom timmar ha förklaringar, lösningar, åtgärder klara och torgförda, men blir det inte bara mediabevakning och debatt som självändamål. Och nästa gång kan medias samhällsbevakare ställa den obligatoriska frågan, varför har ingenting hänt?
I fall av hedersmord dyker hora förr eller senare upp och där även svaret på varför. Sexualiteten är allt levandes starkaste drivkraft, alla arters förutsättning. Den starkaste driften skapar också de starkaste reaktionerna, positiva som negativa. Det som differentierar allt levande är miljön, klimat och livsbetingelser. Människan är en art med stor anpassningsförmåga, att anpassa sig till överlevnadsförutsättningarna i sin miljö, det är inget ödets nyck att Thuleeskimån är kort och kraftig och masajen är lång och smal, en olikhet orsakad av klimat. Miljön är kulturskapande, kultur det vill säga inlärda livsyttringar i mänskliga samhällen.
Samhällets framgång byggde på inbördes hjälp till skillnad från individens där egen styrka var mer avgörande. Där samhällen bildades behövdes ett regelverk, moral, lagar och tradition. Regler som inte kunde förklaras rationellt och inte överensstämde med sunt förnuft fick hänvisas till en gudomlighet och man fick olika religioner.
Även naturliga företeelser som upptäckts av erfarenhet som hygieniska och födorelaterade följder, men som inte kunde förklaras fick regleras av religion. Vi placerar hedersmord geografiskt kring Mellanöstern och de tre stora patriarkatiska religionernas ursprung. Mellanöstern var vid människans expansion för 10 - 15000 år sedan ett mycket gynnsamt område och möjliggjorde de första fasta samhällsbildningarna. Regelverket som var nödvändigt för samhällets inbördes hjälp, behövde inte vara betungande för individen men en slags lag och moral förutsattes, hjälper jag dig idag så hjälper du mig imorgon, det jag lånar får du tillbaka och så vidare.
Det gynnsamma klimatet, få farliga djur och yttre hot gjorde att mannens roll som överlevnadsgarant minskade, han kunde helt enkelt gå ner i arbetstid, rollen som familjeförsörjare försvann och historiens första identitetskris inträffade. Till skillnad från andra klimatområden där det krävdes ett flertal män som överlevnadsgarant för en fertil kvinna. Detta förhållande är mycket pedagogiskt beskrivet av Per Lorentzon i Den stora machoboken någon gång på 80-talet.
Hanens fortplantningsdrift som i mannen förfinats till sexbegär, åtro, svartsjuka och passion krävde mer kontroll över den självförsörjande kvinnan. Grupper av män bildade pakter för att inte en Alfahanne, Don Juan skulle ha tillträde till större delen av kvinnorna. Det religiösa regelverket blev alltmer konstruerat och onaturligt, det vill säga mänskligt, i syfte att bestämma över kvinnans förehavande. Religiöst hokus pokus gav tillbaka mannen en roll och identitet men det mesta gick ut på att styra kvinnan. Mannen blev den betydelsefullare individen i motsatts till realiteten, men det var inte så viktigt vad han gjorde, kvinnan som blev betydelselös blev den påpassade.
Patriarkatets förbund gick ut på att säkerhetsställa de invigdas tillgång på kvinnor, även här en inbördes hjälp med sitt regelverk. En familj, släkt en by levererade och mottog kvinnor och balansen var grunden i regelverket. Mannen hade alltid sin kvinna på kredit, och de brunstiga unghannarna är krävande indrivare av likvid i form av giftasvuxna döttrar. Mannen är låst till patriarkatet dels genom hans egen hustru samt hans söners möjlighet att genom patriarkatets försorg få hustru.
Naturens starkaste drivkraft är mixat med ett konstruerat regelverk där minst två generationer alltid är uppbundna, vars förutsättningar uppfylls det vill säga familjens heder om mannens dotter intecknas i bytessystemet. Endast om dottern ej fysiskt kan ingå i systemet dör, hedersmord är familjens heder intakt och plikter och rättigheter likaså. Skulden till patriarkatet och förutsättningarna för sönerna har större betydelse än faderns moraliska åsikter om dottern.
I klarspråk är det kåta kusiner som blir snuvade på konfekten och bröder vars möjligheter till frieri på hemmamarknaden är grusade som kräver hämnd på syndabocken, som skall dö genom faderns försorg. Att förhindra dessa följder som sträcker sig bakåt och framåt i generationerna till en kurdisk bergsby i det svenska samhället, med 80 miljoner öronmärkta skattepengar är tyvärr givetvis en utopi.
Den fullständiga integrationen har uppnåtts först när den "patriarkatiska" mannen slår ihjäl sin hustru i ett svenskt hederligt svartsjuke och fyllebråk efter en danskrogskväll.
Av Roland Svensson 25 feb 2002 14:56 |
Författare:
Roland Svensson
Publicerad: 25 feb 2002 14:56
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå