sourze.se
Artikelbild

Företaget och konsulten

Nedskärningar ligger i tiden. Företagen har inte råd att chansa, bättre att skära för mycket än för lite. Kanske dags att anlita en konsult?

Det var en gång ett företag som anlitade en konsult. Och inte vilken konsult som helst, utan en management-konsult! Han skulle se över företagets struktur och försöka att få företaget på rätt köl igen.

Efter en dag eller två, fann han den felande länken.

Gräsrötterna kunde inte låta bli att reta sig på att det krävdes en konsult för att övertyga ledningen. Problemet hade varit på tapeten många gånger, men aldrig gjorts något åt. Alla, från rot till ståndare och pistill, kände till företagets Akilleshäl. Trots det hade ledningen svårt att se sanningen i vitögat. Det var frustrerande, näst intill patetiskt att ledningen litade mer på konsulten än på sina egna anställda.

Men företaget omstrukturerades. De anställda mådde trots allt mycket bättre av förändringarna och tackade konsulten för hans insats.

Sedan kom krisen.

Ledningen blev tvungen att banta organisationen. Flera viktiga pelare rasade samman. Många gräsrötter fick gå. Endast ledningen förblev intakt.

Tillbaka till ruta ett...

De stränga förmaningarna från konsulten gick upp i rök. Länkarna i arbetskedjan slets ut med stress och sjukskrivningar som följd. De som var kvar kämpade om att få cheferna att förstå varthän det barkade.

Men ledningen satte på skygglapparna...

Hemma i sitt bo sitter konsulten och smider nya planer. Snart är det hans tur. Igen.


Om författaren

Författare:
Anna Lundgren

Om artikeln

Publicerad: 03 jan 2002 11:37

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: