Undertecknad kontaktade Creativ Director Kyle Cooper för att höra vad han hade säga om sitt yrke. Relativt okänd av många utanför branschen. Men hans arbete är sett av miljarder filmintresserade världen över!
Serietidningar var en första inspirationskälla och unge Kyle tecknade med fördel diverse monster. Han har studerat Yale Graphic Design och hade också planer på att bli skulptör men slog in på en mer kommersiell bana och
ungefär runt 1985 visste han vad han ville syssla med. Därefter följde ett antal år av hårt arbete av detta "underbarn".
Kyle Coopers hyllor dignar av priser som uppskattning för sitt arbete och världens största och initierade tidningar som till exempel The New York Times, The Los Angeles Times, The Chicago Tribune, USA Today, The New Yorker, ID
Magazine och The Face har uppmärksammat honom och hans team.
Eftersom Kyle slog igenom ordentligt med Se7en tror många att han är en "mörk man" efter denna klassiska öppningsscen. Men han och hans medarbetare utgår från filmen och hur man bäst löser dess behov. Trenden som Se7en skapade, är numera efterapad i all oändlighet men han blickar alltid framåt, uppåt och vidare.
Så det stoppar inte med film utan idag siktar han in sig på webben och interaktivitet. Hans företag producerar även förpackningsdesign, annonskampajer, reklamfilmer och mycket mer.
Cooper har en väldigt avspänd inställning till sitt arbete. När han får frågan hur man ska göra för att kunna slå sig in på hans yrkesbana, svarar han helt enkelt:
- Gör någonting bra. Gör det, sätt igång bara!
- Hur skulle du beskriva utvecklingen av öppningsekvenser?
- I ett historiskt perspektiv kan man säga att vi just nått den fjärde vågen. Det började i slutet av 50-talet med Saul Bass och filmer "Man with a Golden Arm" och "Psycho." Robert Mulligan och Stephen Frankfurt startade den andra
vågen med kameraåkningar över detaljer som har betydelse för filmens berättelse. Den tredje vågen stod för slicka och effektfulla öppningar som till exempel "Stålmannen" och "Aliens" på slutet av 70-talet. Och med "Se7en" 1995 fick vi en stil som startat den fjärde vågen där man klipper i typografin och i rörelserna. Något som nu är populärt i både trycksaker och i filmer.
- Hur lång tid tar det att göra en öppningssekvens?
- I filmen "The Mummys" fall tog det ungefär två månader att designa och digitalt animera. Slutvinjetten tog ungefär en månads offline i designtid och slutligen kreerades det hela på kaotiska 5 veckor.
- Hur tar du dig an ett projekt som till exempel en öppningssekvens?
- Jag möter producenten, regissören och någon mer som kan vara inblandade i projektet. Jag ser alltid den processen som ett problem som ska lösas. Problemen och lösningar är alltid olika. Egentligen är min inställning densamma, även om det handlar om design till trycksaker eller på webben.
- Du arbetar också med reklamfilm, även för svenska "Rocky" några år tillbaka.
- Det är roligt att arbeta med reklamfilm. För du har oftast mycket ont om tid att berätta en historia då än i en öppningsvinjett! Vanligtvis arbetar jag med 5-10 reklamfilmer per år. En hel del för japanska klienter, som har en mer öppen inställning och där jag kan få utlopp för mer innovativa idéer.
Rent tekniskt så arbetar man på med alla de tunga programmen från Maya, Flame, Inferno - ja, säg vilka du vill! Till Macprodukter som Final Cut Pro.
Men även gamla hederliga Avid används flitigt. Det är inte maskinerna utan åter igen lösningen som räknas!
Kyle är först lite förtegen, men när vi pressar honom så svarar han på min sista fråga:
- Har du någon helt egen film på gång?
- Jag håller på att lägga ljudet på min första film just nu så jag måste rusa!
Och det får han gärna göra för den filmen ser vi fram emot. Kyle Cooper är en man med massor av idéer och sällan har filmbranschen skådat en mer kreativ ådra. Och det är med höga förväntningar som åtminstone jag ser fram emot resultatet och jag tror inte att jag blir besviken.
Av Kenneth Pilo 14 aug 2001 09:21 |
Författare:
Kenneth Pilo
Publicerad: 14 aug 2001 09:21
Ingen faktatext angiven föreslå
Media, Övrigt, Media, Övrigt, hollywoods, hemlige, gud, se7en, ally, mcbeal, the, mummy, braveheart, mission, impossible, ja, hundratals, titlar, öppningssekvenserna, dessa, framgångsrika, filmer, tvserier, skapats, imaginary, forces, hollywood | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå