sourze.se

En flygande Lambretta

Storgatan i Örebro var perfekt! Det ansåg Regissören Markus Johnson och Producenten Henrik Gemoll när de skulle göra video av gruppen Lambrettas låt "Absolutely nothing".

Tre veckors förarbete lade man ner därför att man visste att deras idé skulle kräva extraordinär post production. I tuff konkurrens med andra företag i branschen valde Gemoll att samarbeta med ett Göteborgsföretag.

- Vi ställde dem mot väggen för att få hjälp med lösningar som skulle underlätta efterarbetet. De gav oss rätt feedback och fick oss att inse att vi måste ändra i vissa scener! Vi gjorde ett storyboard och gick igenom klipp för klipp mycket noggrant, säger Markus.

Själva inspelningen tog 5 dagar och man spelade in på 35 mm film. Storgatan i Örebro var som sagt inspelningsplatsen. 800 meter gata som skulle utgöra grunden för Lambretta´s låt. Sångerskan Linda Sundblad har en central roll i videon som går i en rasande fart med små nya händelser hela tiden. Effektfullt har man smugit in små betydelser i handlingen som anspelar på texten. Har man dessutom sett bandets föregående video "Blow my fuses" förstår man på vilket finurligt sett man vävt ihop de olika handlingarna.

- Mitt jobb är att hålla budget, samla rätt team, rekvisita mm men också att på plats samarbeta nära Markus och se till att allt flyter, säger Henrik Gemoll.

Och att det behövde flyta förstår man snart. För vad de båda hade tänkt sig för videon var inte som att gå till affären och handla direkt. Linda skulle flyga fram över trafiken och tätt intill bilarna. De flesta scenerna sköts rätt av med Linda hängande över eller bredvid trafik. Endast i några få scener använde man sig av Greenscreen.

Post production-arbetet blev en delikat uppgift för Andreas Hylander som är Flameartist. Han ledde arbetet med videon som var mycket intensivt och tog cirka två veckor. Han var bland annat nödgad att gå in i filmen och "måla" bort säkerhetslinorna ruta för ruta, som satt fästa vid Linda.

En fördel med det enorma förarbetet var att Andreas kände till alla scener. Dessutom hade videon förredigerats som skiss på en Avid.

När Andreas berättar så inser man snabbt att videon fullkomligt kryllar av detaljer. Man har gjort allt från att flytta pupillerna på statister som tittat rakt in i kameran, i en annars lyckad tagning. Man har tagit bort människor från trottoaren för att de stört helheten. Lindas reflexion har tagits bort från skyltfönster för att inte linor ska synas. Gatljus har gjorts om från grönt till rött och så vidare.

- I några scener som regissören ville använda sig av, skakade kameran. Detta kunde vi rätta till genom att fixera bilden vid en punkt. På så sätt kunde vi stabilisera den och rädda tagningen, förklarar Andreas.

Genom att arbeta i upp till 20 olika lager, kunde man även utföra trickfilmning i en och samma scen. Lindas kroppsrörelser kördes baklänges, där bilarna som omgärdade henne körde som vanligt.

Ljudbearbetningen blev pricken över i för musikvideon. Tobias Marberger förstärkte Lambretta´s starkt drivande musik ytterligare genom diverse insmugna effekt- och miljöljud. För att arbeta effektivt och snabbt har man byggt upp ett privat ljudbibliotek som ligger lätt åtkomligt på en hårddisk. Fel placerade ljudpålägg kan döda musiken istället för att tillföra något för videon. Ett lyckat slutresultat ligger i väl vald teknik tillsammans med ett vant öra hos ljudproducenten.

När videon var klar ville man dessutom lägga till en mer drömsk touch över den. Detta gjordes genom en batchuppsättning där diverse filter lades i en kedja.

136 klipp senare är alla inblandade väldigt nöjda med att man arbetat så välplanerat från början! Videon blev en produktion som har väldigt stor del i framgången för Lambretta´s låt "Absolutely nothing".


Om författaren

Författare:
Kenneth Pilo

Om artikeln

Publicerad: 14 aug 2001 16:35

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: