sourze.se

Tråkig attityd, Lars Gustavsson!

Svar till Lars Gustavsson som skrev "Faktafel om körkort" på Sourze den 30 april.

Tänk att Sveriges Trafikskolors Riksförbunds ordförande inte ens kan tänka sig att vara det minsta glad när SSU och Motormännen tillsammans driver kravet att det ska vara möjligt för elever i gymnasieskolan att välja att läsa en förberedande körkortsutbildning i skolan.

Förslaget skulle göra det billigare för den enskilde att ta körkort samtidigt som fler ungdomar skulle få en gedigen förarutbildning som kan bidra till ökad trafiksäkerhet.

Men kanske är det så enkelt att Lars Gustavsson inte vill se en sådan utveckling eftersom han är rädd för att en sådan rättvisereform skulle kunna innebära att bilskolorna utsattes för konkurrens. Kommunerna skulle då kunna upphandla såväl teoriutbildning som den praktiska
förarutbildningen och därmed kunna pressa bilskolornas priser. Trots detta tror jag att trafikskolorna har allt att vinna på att gymnasieeleverna kan läsa en förberedande körkortsutbildning eftersom fler ungdomar skulle få
ekonomiska möjligheter att ta körkort.

Idag nekas många unga som saknar välbeställda föräldrar möjligheten att ta körkort. Det ser jag som en stor orättvisa. I många delar av vårt land är bilen en frihetsfråga. Utan körkort är det svårt att skaffa jobb eller välja studieinriktning utan att flytta hemifrån. Att träffa vänner eller ta sig till och från fotbollsträningen och dansstället är för många näst intill omöjligt utan tillgång till bil.

Därför blir jag upprörd när trafikskolornas ordförande inte verkar förstå hur ungdomar lever. Istället för att göra det billigare för den enskilde att ta körkort vill han göra det dyrare. Alla som tränar bilkörning genom privat övningskörning ska om trafikskolorna får bestämma tingas installera dubbelkommando i bilen. Det skulle innebära mer arbete för de föräldrar som vill hjälpa sina barn med körkortsutbildningen och dessutom göra privat bilträning ett par tusenlappar dyrare än idag.

Det är lätt att inse att Gustavsson talar i eget intresse eftersom han inser att detta skulle gynna hans egna bilskolor. Ungdomar skulle i än större utsträckning än idag tvingas ta fler kostsamma körlektioner hos bilskolorna.

Men det mest hutlösa med artikeln är trots allt att han beklagar att något fler ungdomar tagit körkort på senare år eftersom detta kan leda till fler olyckor. Om resonemanget ska användas fullt ut är det ju inga problem att helt avskaffa bilolyckorna - förbjud biltrafik eller långsiktigt lika effektivt - gör körkortet ytterligare några tusenlappar dyrare så har vanligt folk inte råd att köra bil. Då riskerar vi inga olyckor heller.

Jag är övertygad om att SSUs förslag om körkortsutbildning i
gymnasieskolan skulle öka rättvisan och dessutom trafiksäkerheten eftersom fler ungdomar än idag skulle genomgå en ordentlig förarutbildning istället för att som idag försöka chansa sig till ett körkort efter privat övningskörning.

Avslutningsvis vill jag travestera på Gustavssons retoriska fråga - varför skulle rättvisa och en bättre körkortsutbildning inte få kosta någonting för samhället? Vi vet ju att dagens trafikolyckor kostar samhället miljardbelopp. Varför är det så viktigt att bara de ungdomar som har råd ska kunna ta körkort - har dessa ungdomar ett större behov av bil än andra?


Om författaren

Författare:
Mikael Damberg

Om artikeln

Publicerad: 11 maj 2001 10:58

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: