För nu ska SL/Connex höja priset på månadskortet igen, den här gången med ytterliggare 50 kronor i månaden. Undrar om det är för att trafiken blivit lite mindre dålig eller om det är av girighet? "I princip alla pengar från höjningen ska gå till förbättrad trafik", säger finanslandstingsrådet Ralph Lédel m till TT. Man undrar hur lång tid en förbättringsprocess kan ta?
Jag skulle vara beredd att betala ännu mera för kollektivtrafiken om den fungerade men hur kan man höja priset innan den fungerar? Det borde väl vara så att priset sänktes till dess att trafiken fungerar igen. Och någon kompensation när det inte fungerar får man inte heller. Visst, man ska ta en taxi för högst 300 kronor och sedan skicka in kvittot, så får man pengarna tillbaka. När ett tunnelbanetåg stannar och alla resenärer ska ta taxi samtidigt säger det sig själv att det är omöjligt att få tag i en taxi. Dessutom är det inte alla människor som har råd, eller lust, att ligga ute med 300 kronor. Skulle inte SL kunna fixa så att taxibilarna åker på kredit? Dessutom borde trafikstopp leda till någon slags ekonomisk kompensation.
"Under en femårsperiod ska 16 miljarder investeras i nya fordon, enligt planerna", skriver DN angående landstingsbudgeten som presenterades idag. Jag har inte lust att vänta i fem år på bättre lokaltrafik och under tiden betala ökande taxor för någonting som eventuellt kommer att bli bra någon gång i framtiden.
Det enda positiva med SL var att de när det var som allra mest problem fungerade som ett alibi för för sen ankomst så länge man bodde någonstans utefter den gröna linjen!
Av David Sauter 11 maj 2001 16:06 |
Författare:
David Sauter
Publicerad: 11 maj 2001 16:06
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå