sourze.se
Artikelbild

Affischerskräp?

Senast idag 010424 gick det i Expressen att läsa "Stockholm är skräpigt". Nu ska Södermalm bli lika kliniskt kulturbefriat som resten av city.

Man skriver i samma mening att "klotter, skräp och affischer på husväggar ska bort" för att få ett ". renare och trivsammare Söder" enligt nya städchefen Susanne Leinsköld.

Jag förstår inte att kulturinformation, det vill säga affischer, flyers och klistermärken, anses vara skräp medan reklam som nu snart invaderat staden genom att använda våra gamla affischeringsplatser inte gör det. Hur blev det så här egentligen?

1998 var Stockholm Europas kulturhuvudstad och mängder av kultur ägde rum varje dag. Detta innebar givetvis mycket marknadsföring och en stor del gjordes via affischering eftersom det är ett väl inarbetat sätt sedan årtusenden. Affischen inte bara syns utan speglar dessutom innehållet på ett helt unikt sätt genom att den är formgiven med syftet att tillföra evenemanget något extra. När kulturhuvudstadsåret led mot sitt slut sammankallade City i Samverkan www.cityisamverkan.st innerstadens handlare, polis, gatu- och fastighetskontoret samt ett antal "kulturrepresentanter" till ett möte för att diskutera renhållning. Olaga affischering ses som ett stort hot mot välfärden och "skapar en otrygg känsla" enligt mötesprotokollen. Handlarna i city uppmanar City i Samverkan med Svensk Handel i spetsen att agera snabbt och hårt. Samtidigt startar polisen försöksprojektet Nolltolerans och där ser man plötsligt en öppning att agera mot affischeringen.

Utan förvarning, det vill säga utan kallelse eller brev, drar så Operation Nolltolerans mot olaga affischering igång och lamslår kulturstockholm. Flera teatrar tappar publik och ligger under en lång period under smärtgränsen. Även musiklivet känner av tilltaget och får enorma problem att nå ut. Publiken är också beroende av affischeringen eftersom de inte läser annonser i tidningarna - om de har tidning vill säga. Arrangörerna har dessutom oftast inte råd med annonser eller reklam eftersom man jobbar med en tajt budget.

Affischerarna försöker i största möjliga mån affischera snyggt eftersom det ligger i allas intresse att budskapet når fram. Ingen direkt poäng med att sätta upp en trasig affisch lite punkigt på sned. Dessutom används numera efter tillsägelse så kallad frystejp eller papperstejp för att förenkla röjningsarbetet. Elskåpen är en gammal klassisk affischeringstavla som dessutom välsignats av Birka Energi sedan affischerna omöjliggör annan skadegörelse. Polisen säger dock nej i vanlig ordning. Vem bestämmer?

Det har pratats mycket. Möten mellan arrangörer i alla genrer, debatt på ett fullsatt Lava, samtal på Gatu- och Fastighetskontoret, nedläggning av Nolltoleransprojektet och mycket media.

Rent konkret ledde detta till nya affischeringstavlor och en annonskampanj i Metro som sedan fortsatte i nu nedlagda Stockholm News under samlingsnamnet Affischplats Stockholm. Dessutom ledde det till många böteslappar samt ett bra samarbete mellan arrangörerna, i media kallat Artister i Samverkan.

Affischeringstavlorna är ännu så länge för få och dessutom för små och dessutom är Stockholm News nu som bekant nedlagd, så affischeringen börjar komma igång som vanligt igen. Visst riskerar arrangörer och affischerare böter och rengörningskostnader men det finns inga alternativ. Flera teatrar var så gott som nedläggningshotade och konsertlokalerna halvfulla. Dessutom tillhör affischerna stadsbilden.

Vi vet att spelet inte är över ännu eftersom det dagligen går att läsa att staden kräver hårdare tag mot graffiti och affischering men ingen vill lägga ner sin verksamhet eller döda kulturlivet i stan. Tänk om kulturhuvudstadsåret skulle leda till detta hemska öde...

Alltså fortsätter Artister i Samverkan sin "olagliga verksamhet" till den dag vi kan betala för inglasad och trivsam reklam.


Om författaren

Författare:
Stina Lorentz

Om artikeln

Publicerad: 24 apr 2001 15:35

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: