Idag kan vi läsa att skivförsäljningen minskat, CD-singlarna har minskat med en fjärdedel och albumförsäljningen med en femtedel. Försäljning av minidisc har nästan dött helt.
Allt enligt statistik från Ifpi som är svenska skivbolagens branschorganisation. Vad är orsaken? Napster? Knappast! Det handlar om att konsumenterna kanske äntligen börjar protestera mot de höga priserna på skivor. I November förra året höjdes normalpriset för en cd skiva på de stora kedjorna till 199 kronor sedan följde flera efter. Är verkligen konsumenterna beredda att betala nästan 200 kronor för en skiva? Jag tror inte det, och jag tycker inte att de borde vara det.
Artister gnäller om Napster och då tänker jag först och främst på Metallica, vad har de att gnälla över, de säljer massor med skivor och Napster ändrar verkligen inte på den saken. Napster minskar inte försäljningen av skivor direkt, Napster är mer ett tecken på att fler börjar ifrågasätta varför de ska betala så mycket för en skiva, för hur mycket av pengarna för varje skiva tror ni går till artisten, va? Inte mycket.
Skivbolagen säger att Napster drar ner skivförsäljningen och att de därför måste höja priserna då. Bullshit. Napster får snarare fler att gå till skivaffärerna och köpa skivor. Det är inte många som tycker det är kul att sitta och trycka på brända CD-ex., man vill ju ha den "riktiga" skivan, känslan man får när man sitter där med sin nya skiva och tittar på omslaget och provlyssnar och är glad.
Istället kan fler höra musik de kanske inte kan få tag på där de bor, fler kan lyssna på musik, fler kan ta till sig musik, fler kan provlyssna hemma och sedan gå och köpa skivan eller säga åt den lokala skivbutiken att beställa hem den. Napster är bra för artister, inget snack om saken. Och varför är det grupper som Metallica som skriker högst? De märker knappast om de säljer några hundra skivor mer eller mindre.
Av Ingela Olsén 02 apr 2001 10:46 |
Författare:
Ingela Olsén
Publicerad: 02 apr 2001 10:46
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå