sourze.se
Artikelbild

Tar försäkringsbolagen mutor?

Vissa försäkringsbolag försäkrar inte bilar som importerats av en privatperson.
Är bilen däremot importerad av en auktoriserad bilfirma, så går det alldeles utmärkt att försäkra bilen...?

Vissa försäkringsbolag hävdar att det ofta inträffar att den som sålt bilen åker till Sverige och stjäl tillbaka bilen. Detta är ett dåligt argument tycker jag.

Min bil har varit registrerad i Sverige sedan 1997, jag är femte ägaren sedan den importerades till Sverige. Ägaren före mig har monterat larm, *imobilizer *startspärr samt märkt rutorna. För mig finns större chans att killen jag köpte bilen av åker från Uppsala till Hudiksvall och stjäl tillbaka bilen, än att de åker från München i Tyskland till Hudik för att göra det.

Det finns inte en levande själ i Tyskland som är intresserad av en bil från 1993 som gått över tjugotusen mil. Jag anar mutor till vissa försäkringsbolag från bilfirmorna för att få stopp på importen och de låga bilpriserna de flesta bilfirmor byter inte in en importerad bil.

Vissa försäkringsbolag däremot, räknar en bil som svensksåld när den varit registrerad i Sverige i mer än tre år, samt har märkta rutor, startspärr och larm.

Det skulle bli så jävla bra i Sverige, när vi gick med i EU. Politiker lovade guld och gröna skogar, bluttanblä och ditt och datt men de visste ju inte vad de lovade som vanligt.

Fri import inom EU-länderna, i princip "fri sprit och bredare trottoarer".

Men det enda jag har märkt av EU, är att allt, och då menar jag allt, har blivit så inåt helvete krångligt. Maten är billig i södra Sverige och svindyr här uppe i norr. Det skiljer tjugo spänn på en ostbit, för att inte prata om köttpriserna.

Nu i efterhand ser vi att de lovade faan och hans moster.

Norrmännen röstade NEJ till EU så det är väl bäst att tillägga att jag är halvnorsk.


Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 20 feb 2001 16:40

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: