sourze.se
Artikelbild

Är du såld?

Reklamens påverkan och konsumentens makt finner inte balans. Men den som styr är konsumenten.

Har ni tänkt på vilka argument en del reklammakare använder för att få oss och lätta på plånböckerna. Ibland är de riktigt skickliga, men det mesta passerar förbi utan att vi reflekterar nämnvärt över det. Det som är intressant att se är hur de försöker fastslå argument som kan verka betydelsefulla, men som efter en snabb granskning tappar allt sitt innehåll.

Ta bara försäljningsargumentet med en bil som kan göra 0 till 100 km/h på sex sekunder. Vore det inte av större värde att veta hur snabbt en bil går från 100 till 0 km/h? Eller varför en klocka ska vara vattentät ned till 100 meter under vattnet, när de allra flesta av oss tillbringar tillvaron ovanför vattenytan.

För att inte tala om alla färgglada postorderkataloger vi får tillskickade oss med prylar i som vi inte hade en aning om att vi behövde eller än mindre behöver till exempel den oumbärliga pormaskpumpen eller den revolutionerande strumpgalgen.

Sedan finns det en utvecklingstendens som försöker skapa ihållande trender som ska leda till traditioner. Att torsdag är en dag vi förknippar med ärtsoppa är sant, men för att fredag skall bli en dag vi alltid äter kyckling, behövs det mer än en käck låt och en leende kock från kocklandslaget. Ett annat exempel är Pokémonbilderna som försöker etablera sig för alltid genom att trycka upp nya serier med en hastighet som vare sig barnen sinnen eller deras föräldrars ekonomi mäktar med.

Det är sant att det är få av oss som klarar av att helt stå emot att agera skottavla för marknadens krafter - framförallt om vi är föräldrar - men det är ändå vi som är marknaden. Att det sedan retuscheras, manipuleras och ges vinklade jämförelser förstärker bara argumentet att det är du som kund som ska bestämma vad du vill ha och inte vill ha.

Det är stunden innan du lättar på plånboken du kan vara med och påverka utformningen av, och även innehållet i, all den reklam som produceras och de varor den vill sälja. En annan viktig aspekt är att fråga sig själv: "Behöver jag det här?" Svaret på den frågan är nyckeln till det inflytande du har som konsument. Eller för att uttrycka det på reklammakarnas vis; "Jag är inte bara konsument, jag är förutsättningen för hela systemet!"

Du ska inte vara såld innan du har köpt!


Om författaren

Författare:
Per Poulsen

Om artikeln

Publicerad: 16 jan 2001 09:19

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: