Inlägg #1: Postat: 2002-03-14 12:33:00
|
Anna Li |
Varför sluta läsa där? Jag har försökt sammanfatta självkänsla såsom författarna beskrivit den i en hel bok. Även om de beskrivningen inte är korrekt - enligt dig- så kan ju resten av artikeln vara relevant.
Meningen syftar ju på att man ska vara nöjd med den person man är utan att behöva känna att man är världsbäst på allt. Läs hela stycket igen och se om kritiken kvarstår.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-14 15:12:00
|
Christer H |
SHQ, jag tycker du klyver hår lite här. Du har iofs rätt i din beskrivning av narcissisten och hans kompenseratoriska beteende. Men det är väl just det Anna beskriver i distinktionen mellan självkänsla och självsäkerhet, längre ner? Att sen psykoanalytikerna anser Narcissism & Masochism vara könstypiska sätt att förhålla sig till olöst separationsproblematik, gör väl att det finns än större anledning att läsa vidare... Mvh CH
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-28 09:17:00
|
SHQ |
Christer H.. Jag lyver mer hår men viktiga sådana: Jag skrev inte en narcissist. Jag skrev "narcissistisk personlighets typ" alltså en som har sådana tendenser men inte är diagnostiserad. Jag ogillar sådana kategoriseringar eftersom det är kontraproduktivt för hela mänskilgheten. Vi bär alla på något och att vi inte är funktionella i dagens samhälle är inget riktvärde.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-28 09:20:00
|
SHQ |
Nu har jag läst och du får fortfarande skilja helt och hållet på tanke och känsla. Jag klandrar dig inte. Få kan och det kan ta år. Men självkänsla, eller inte, har inget att göra att man KÄNNER att man är världsbäst på allt. Det vet man eller tror man tanke. Skriv till mig så skall jag reda ut det.
|
|