Ludvika - ett paradis för graffitimålare

Inlägg #1: Postat: 2002-03-11 19:09:00
Erik
Alldeles rätt Christer, graffiti handlar från första början om att synas och bli störst. Och alla som säger att tags inte har med graffiti att göra är bara dåligt pålästa.
Inlägg #2: Postat: 2002-03-12 10:45:00
Mander
I Stockholm har ju vi nolltolerans mot graffiti, det har ju inte lyckats.
Det handlade om att bli störst, det är sant. Men nu för tiden finns det många som anser att det också handlar om att utrycka sig, göra vacker konst. Borde inte de få chansen att visa vägen för andra även i storstäderna.
Inlägg #3: Postat: 2002-03-12 13:19:00
Christer H
Tror du "nolltoleransen" innebär att all graffiti skulle försvinna? Och att om det inte gör det, har den misslyckats? Mander, läs på! All erfarenhet från tex transportbolag och storstäder visar att legalt erbjuden graffitiplats, just "visar vägen" för ännu mer illegalt klotter. Nolltolerans är det enda som ger resultat! MVHCH
Inlägg #4: Postat: 2002-03-12 14:30:00
Johnny-V8
Christer H. Resultat? Uppsala då, räknas inte sveriges fjärde största stad? Mellan åren 1990-94 fanns här en graffitiskola, då var klottret rekordlågt. Att graffitin sedan räknas till skadegörelse gör att siffror kan vridas och vändas på i oändlighet. Läsa på kan du göra hur mycket som helst, att prata med människorna bakom det hela, konstnärerna är en annan sak. Det är klart att nolltoleransen inte innebär graffitins försvinnande, nolltoleransen svartmålar bara alla utövare. MVH Johnny
Inlägg #5: Postat: 2002-03-12 14:37:00
Johnny-V8
Fungerar ex nolltoleransen i stockholm? Det enda jag tycker den verkar leda till är politikerförakt och försämrat förtroende gentemot de ledande inom stadens "kulturella elit" bland ungdomar. Fram för mer sabotage så länge den opassande ungdomen bemöts så negativt. MVH Johnny
Inlägg #6: Postat: 2002-03-12 22:07:00
Christer H
Jaha du V8:an, så opassande beteende skall bemötas positivt? Det var nåt nytt! En ny extremvariant på "fri uppfostran"?Nä, dina synpunkter talar för sig själva. Bye bye
Inlägg #7: Postat: 2002-03-12 22:25:00
Johnny-V8
Jadu Krille, det du så passande kallar opassande beteende verkar tyvärr enbart ansett opassande av graffitimotståndarna, ni/de som har makt och förstånd att sätta in resurser mot skapande istället för de växande egentliga samhällsproblemen som gängkulturen t.ex. Mina synpunkter talar för sig själva, liksom dina argument talar för hur samhället är kortsiktigt konstruerat. MVH Johnny
Inlägg #8: Postat: 2002-03-12 22:36:00
Johnny-V8
Om någon förresten sitter på statistik som visar nolltoleransens framsteg och klottersaneringskostnader gentemot städer som har legala alternativ inga skadegörelsesiffror tack var god redovisa denna här.
Att målandet skulle ha ökat i sthlm när väggen i spånga var öppen anser jag i så fall vara A en tillfällighet och B pga att väggen låg i spånga, på ett avsides industriområde.
Inlägg #9: Postat: 2002-03-13 09:01:00
Peter J
Men vad är problemet, betala era jävla väggar själva precis som alla andra konstnärer betalar för sitt material. Om det är konst som är så viktig, fram med plånboken och hosta upp. Annars, in i buren!
Inlägg #10: Postat: 2002-03-13 16:40:00
Johnny-V8
Peter J: In your face. Ni vill inte ha lagliga alternativ men skattepengarna går till sanering. Låter det bra? Sätt mig i buren du, det är ännu dyrare för dig. Sen om några år, när du blir rånad eller mördad av någon före detta graffitimålare som suttit inne och "lärt sig läxan"
vill jag inte se snyftningar och skriverier. Man bekämpar inga problem med att vara otillmötesgående, livet verkar enkelt i ditt kvarter, hosta upp steken själv. Vi kommer inte sluta måla, men ni väljer vår väg.
Inlägg #11: Postat: 2002-03-13 16:45:00
Johnny-V8
Som det är nu betalar nämligen skattebetalarna, ända tills kommunerna beslutar att upplåta väggar som redan finns och antagligen redan konstant saneras. Legala väggar kostar ingenting för någon, de förnyar sig "självt", behöver ingen sanering, samt är trevliga att titta på - vilket givetvis också kommer vara gratis för allmänheten.
Inlägg #12: Postat: 2002-03-14 20:33:00
Christer H
Johnny mfl här verkar tyvärr ha andats in för mycket lösningsmedel. När argumenten tryter så kommer hot och utpressningsattityderna fram. Sorgligt. Mvh CH
Inlägg #13: Postat: 2002-03-15 08:42:00
Johnny-V8
Hehe nej Christer, det handlar inte om hot, utan snarare att jag vet hur den utsatta gruppen fungerar.. om du inte kan se några sanningar i det jag säger får du förklara det istället för att vända på mina ord. Det är lätt att vifta bort argumenten, men man kan inte påstå att det funkar på andra sätt.. den erfarenhet jag har av folk som hamnari fängelse är inte speciellt positiv, vill man diskutera så får man hålla sig till verkligheten. MVH Johnny
Inlägg #14: Postat: 2002-03-15 08:48:00
Johnny-V8
Jag försöker inte utpressa någon, men jag vill se en ökad tolerans eftersom det är otrevligt att bli stämplad och behandlad som brottsling bara för att framröstade graffitimotståndare inte vill bli "uppläxade" av ungdomar. MVH Johnny
Laddar...