|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-04 01:21:00
|
|
Bo |
Din syn på homosexualitet är minst sagt märklig. "Felaktig prägling" är en term man gärna skulle vilja att du utvecklar lite. Vem präglar? På vilket sätt är den "felaktig" i kontrast till "korrekt"? I vilken ålder sker detta? Dessutom om homosexualitetens ärftlighet måste vän av ordning fråga sig: Vem ärver man homosexualitet ifrån? Vilken gen styr? Vilken genforskare har upptäckt detta? Ditt sista påstående är å andra sidan så taget ur luften så det förtjänar inte kommenteras.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-04 02:08:00
|
|
Christer H |
Prägling kanske är fel ord, men att det handlar om hur barnet frigör sig, eller inte, från symbiosen med modern och i pojkarnas fall identifierar sig med fadern, är flertalet utvecklingspsykologer eniga om. Starka,överbeskyddande mödrar och svaga, frånvarande fädrer...statistiken talar för en utv.psykologisk låsning el felfokusering. mvh CH
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-04 02:17:00
|
|
Christer H |
Den genetisk-biologiska förklaringsmodellen har jag lånat från homosexrörelsens egna bioligister tex Levay, Burr mfl. Inget är väl här bevisat, men som när det gäller de flesta aspekter av personligheten så lutar det nog även här åt till största delen tidiga miljöfaktorer men med visst inflytande av arv. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-04 03:28:00
|
|
Christer H |
Hur man kvinnor inom den radikala feministiska väljer lesbianism som en medveten handling riktad mot männen och patriarkatet, är det helt obekant? Läs tex Koedt, Atkinsson, Rich mfl. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-05 09:25:00
|
|
Kalle G |
Bo, "Vän av ordning", viftar bort miljö prägling och arv som orsak. Och medvetet val vill han inte kommentera. Ovän av ordning frågar sig då, vad beror det då på?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-05 10:20:00
|
|
Micke |
"Starka,överbeskyddande mödrar och svaga, frånvarande fädrer" ..för hur länge sen blev inte den tesen oglitigförklarad..? Det finns ingen förklaringsmodell om varför man blir homo eller hetero!..alla bögar som har haft en stark fader, har kunnat identifiera sig med denne osv? Hur förklaras detta? Tyvärr Christer, det är menlöst att generalisera. Desstuom, försök frigöra dig från utgångspunkten att homosexualitet skulle vara något fel/problem.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-05 20:27:00
|
|
Christer H |
Ojdå Micke, vad du vet bäst då. Huruvida den utvecklingspsykologiska förklaringsmodellen är "ogiltigförklarad" eller inte, har vi uppenbarligen olika info om. Du som vet bäst, kan väl då tala varför vissa 2-10 blir homos och resten straighta. Eller är det egentligen 50-50 som gäller, dvs slumpen? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-05 20:33:00
|
|
Christer H |
Homosexualitet är inget problem för mig, och har aldrig varit det heller. Däremot kan det vara det för den homosexuelle som tex vill ha egna barn, eller lider av sin läggning. Är det konstigt? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-05 22:08:00
|
|
professor |
Självklart har homosexualitet, som allt annat, en orsak. Att förklara denna utifrån ett vetenskapligt perspektiv finns det inget negativt i, eftersom det ger klarhet i något som flera undrar över. De som blandar ihop sanningssökande med homofobi gör en fet björntjänst för de homosexuella.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-06 00:35:00
|
|
Christer H |
Tack för den, Professorn! Åtminstone en läsare här som fattar vart jag syftar. Som jag sagt i tidigare fora, jag har flera vänner som är HS och har inga problem med det. Och dom inga med mig, även om vi är oeniga i somligt. Mvh
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-02 22:54:00
|
|
janne |
Christer svar 2
En alternativ förklaringsmodell; den pre-homosexuelle gossen avvisas av sin far och tyr sig därför till sin mor. En teoretisk vinkling lika plausibel som att barnet avvisar fadern. Bägge synsätt bygger mer på teori än empirisk forskning om man så säger...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-02 23:01:00
|
|
janne |
svar 2 Skulle vara intressant att se den statistik som omnämns. Mig veterligt existerar ingen sådan. Psykoanalysen använder sig huvudsakligen av fallstudier enskilda fall för den teoretiska utvecklingen.
|
| |