Jag älskade USA

Inlägg #1: Postat: 2002-02-22 12:45:00
Mc G
Om du inte förstår det så har vi olika mål med skolsystemet. Och då inser du inte att skolsystemet som det är uppbygt befäster klassorättvisorna.
Inlägg #2: Postat: 2002-02-22 12:45:00
Mc G
Om du inte förstår det så har vi olika mål med skolsystemet. Och då inser du inte att skolsystemet som det är uppbygt befäster klassorättvisorna.
Inlägg #3: Postat: 2002-02-22 13:20:00
stefan
Vaför är det i Sverige ok att de som kan spela hockey gâr pâ speciella skolor för det, men de som är bra pâ matte inte fâr göra det. Det är "orättvist". Vad är bäst för samhället, hockeyspelare som leker med en puck eller matematiker i industrin som utvecklar nya produker, som skapar jobb & tillväxt?
Inlägg #4: Postat: 2002-02-22 13:58:00
AMN
stefan har en poäng. speciellt med hockeygrejen. Felet med det svenska skolsystemet är att bara en typ av talan räknas som "bra", alltså, förmågan att vara bra i matte. Att de som är bra i matte inte får ha egna skolor visar, undermedvetet egentligen att de är bättre än andra. i USA var situationen helt motsatt, och ingen av de två är egentligen bra.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-22 14:00:00
AMN
jag skulle vilja se ett skolsystem där man belönas för det man är bra på, oavsett om det är matte, hockey eller sömmnad. Men en persons talang ska inte ses som bättre än en annans, alla behövs på något sätt. Att knäcka barns självförtroenden kommer inte att leda någonstans.
Inlägg #6: Postat: 2002-02-22 14:30:00
Joakim
Mattematik har alltid setts som en ovärderlig kunskap och redan på antiken trodde man att man med hjälp av den kunde finna svaret på allt. Och vår egen kung Karl XII sa visst ofta att " en person som inte förstår mattematik är bara en halv människa", vilket ju säger en hel del. Nu ska man ju förvisso inte glömma bort att mattematiken är oerhört viktig ur ett samhällsperspektiv, men precis som ANM påpekar så måste det finnas utrymmen även för andra intressen.
Inlägg #7: Postat: 2002-02-22 14:37:00
fortsättning...
Själv tillhörde jag den där skaran som gick till mattelektionerna med släpande steg pga att ämnet inte intresserade mig ett dugg. Och som vuxen kan jag idag ifrågasätta detta? Om jag istället hade fått utveckla MINA bra sidor så hade jag mått så mycket bättre. Nu satt jag mest på lektionerna och kände mig dum, och detta bara för att det ansågs så jävla viktigt att jag skulle läsa A, B, och C matte, när det enda jag någonsin haft någon nytta av var A-kursen.
Inlägg #8: Postat: 2002-02-25 21:45:00
G
word up mr. forstättning
Laddar...