Hjälp, PK-elitspöket äter upp mig!

Inlägg #1: Postat: 2002-02-07 11:25:00
christer kyreus
you can say that again!!
Inlägg #2: Postat: 2002-02-07 11:43:00
Marcus P
Det du säger är verkligen intressant. Begreppet skulle alltså vara en slags reaktionär protest...
Inlägg #3: Postat: 2002-02-07 12:35:00
Olof Öberg
Uttrycket började i vänsterkretsar som benämning på åsikter som följde partilinjen kunde användas både negativt som positivt. På 80-talet när universitetskurser anpassades till feministiska, multikulturella, etc ideal så började konservativa använda det som en samlad benämning på dessa åsikter som togs som självklara och inte fick ifrågasättas.
Inlägg #4: Postat: 2002-02-07 12:50:00
Olof Öberg
T ex så går det inte ifrågasätta det multikulturellasamhället utan att stämplas som främlingsfientlig. Det är sådan åsiktshegemoni som är det politiskt korrekta. Sedan att de ovannämnda konservativa tog och vände PK till något direkt negativt är något som sker i alla läger. T ex så är "nyliberal" knappast positivt i någon bemärkelse i Sverige utan förknippas med IMF och "rövarkapitalism". Grundproblemet är likriktningen och normaliseringen av åsikter.
Inlägg #5: Postat: 2002-02-07 15:23:00
christer kyreus
- och grundorsaken? En stor anledning, enligt mig: Rädsla!
Intellektuell "ovana". Se tex i Frankrike, där den enligt mitt synsätt intellektuella spännvidden är betydligt större än i Sverige; se där hur kulturdebattan har helt annan bredd. Se tex vad soc BOURDIEU glömt stavningen, sic
betytt för nya beskivningar och perspektiv. mvh KYREUS
Inlägg #6: Postat: 2002-02-08 00:04:00
Frank
Stavningen var helt rätt :
Laddar...