Fadimes fars förlorade heder

Inlägg #1: Postat: 2002-01-27 22:38:00
Runar
Dock har ingenting gjorts och ännu idag gifts barn bort i Sverige. I studion var diverse politiker inbjudna, bland annat Lars Lejonborg. Han ojade sig över att det kunde bli som i Danmark och sedan gick han vidare till det sedvanliga käbblet. Men vad är det egentligen som har hänt i Danmark? forts...
Inlägg #2: Postat: 2002-01-27 22:41:00
Runar
Jo, i Danmark vann liberalerna valet, dvs Lejonborgs partikamrater. De fick 30. De la nyligen förslag om hårdare krav för att kunna bli dansk medborgare, bland annat måste man kunna språket. Det skulle också införas en lag som säger att unga invandrare inte får ta in någon från utlandet att gifta sig med, just för att motverka att unga flickor gifts bort. forts...
Inlägg #3: Postat: 2002-01-27 22:43:00
Runar
mot sin vilja. När jag lyssnade på vad Elisabet Fritz villa ha för något i Sverige så lät det ungefär som det som liberalerna i Danmark föreslagit. I Danmark hade liberalerna 30, i Sverige har de 3. Vem är det som ska skaka på huvudet åt vem? Folket har alltid rätt, det är min uppfattning.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-28 10:01:00
Sara Magnusson
Debatt, dialog och ständig omkastning av begreppen! Den sortens diskussion är den som berikar och förändrar! Du säger att "folket alltid har rätt". Det anser inte jag, även om jag anser att individen alltid har rätt. Det är min uppfattning... Tack för responsen! /S
Inlägg #5: Postat: 2002-01-28 11:06:00
Observatör
Runar > det var "folket" som förde Hitler till makten...
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 17:31:00
Runar
Observatören, det var valsystemet i tyskland som förde hitler till makten, inte folket. Han hade "bara" 30 tror jag men fick stöd av andra partier att avskaffa demokratin. Tyvärr så ser vårt valsystem i Sverige idag ut ungefär som det tyska gjorde då så teoretiskt sett skulle en odemokrat kunna ta makten här och sedan avskaffa demokratin. Jag tycker att det är ett problem som borde rättas till. forts...
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 17:34:00
Runar
I övrigt haltar din jämförelse. Jag har jämfört vilket stöd två liberala partier i två grannländer har och sedan dragit slutsatsen att det parti som har 30 är bättre än det som har 3. Om det inte var så skulle det betyda att antingen svenskarna eller danskarna är dumhuven och de andra förståndiga. Det tror jag inte på. Gör du?
Inlägg #8: Postat: 2002-02-01 09:58:00
Observatör
Danskjävlar är och förblir danskjävlar. :- ...30 procent är ganska mycket i ett flerpartisystem - var inte Hitlers parti störst med sina 30 procent? Då kan man väl säga att det var folket som förde honom till makten? Och därmed kan man väl slå fast att folkviljan ibland kan vara helt åt helvete fel?
Laddar...