Apropå kulturrelativism

Inlägg #1: Postat: 2002-01-26 22:27:00
HE
Ologiskt. Om det inte finns några universsiell moral vilket det inte kan finnas så finns det inte heller något universiellt "bra" eller "dåligt".

Om det är du eller kulturrelativisterna som är ologiska vet jag däremot inte.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-26 23:14:00
Mårten Millgårdh
Går det egentligen bevisa att utveckligen har skett utan någon Gud som skapade allting. Vad ska man undervisa? Vetenskapen går inte att bevisa. Religion går inte att bevisa. Vi vet ingeting. Helt enkelt borde det finnas religösa skolor, men lite förnuft borde de också ha. I vissa fall sker en kraftigt överdirift i deras tro.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-27 00:07:00
Jens
Kan hedersmord och kvinnlig könstympning förklaras med enbart kultur? Kanske maktanalys kan komplettera? Västvärldens demokratier har under kolonialismen förstört många fungerande samhällssystem. Men visst föredrar jag vårt system. Jag är ju född här.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-27 01:39:00
Andreas
Jag tror visserligen inte på någon universell moral, men jag är för den skull inte kulturrelativist. Av empatiska själ verkar jag gärna emot mänskligt lidande även om det lidandet skulle vara sanktionerat av någon speciell kultur.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-27 13:27:00
Johnny
En kulturrelativist vill klargöra att en kultur alltid är en konstruktion. Alltså måste man när man ifrågasätter en kultur ta i beaktande att studera den utifrån sina egna förutsättningar. Handlar det egentligen inte om att säga: Den kulturen i Afrika där man könstympar kvinnor är inte kulturEN i bestämd form, men inte heller den vetenskapliga, sekulära demokrati vi har i Sverige är kulturEN. Det finns alltid alternativ. Inget är svart eller vitt.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-28 14:17:00
Stefan Holmqvist
Äntligen en Nyliberal comeback med besked! Du börjar i artikeln surfa på lite populistiska Fadime vågor och avslutar med att kritisera religösa skolor. Så snabba kast att till och med jag får nackspärr. Kan du namnege några kulturelativister då jag helt missat dessa?
Inlägg #7: Postat: 2002-01-28 14:17:00
Stefan Holmqvist
Äntligen en Nyliberal comeback med besked! Du börjar i artikeln surfa på lite populistiska Fadime vågor och avslutar med att kritisera religösa skolor. Så snabba kast att till och med jag får nackspärr. Kan du namnege några kulturelativister då jag helt missat dessa?
Inlägg #8: Postat: 2002-01-28 14:25:00
Marcus P
Könsstympning och förtryck är en sak. Men ta t.ex. västvärldens konsumtionsmönster? Är den livsstil vi har här Den Enda Rätta, som därmed hela resten av världen ska lära sig? Har vi över huvud taget något att lära av andra kulturer, eller är väst fulländat? Som vanligt finns det fler nyanser än svart och vitt. Jag är inte så väldigt kulturrelativistisk, men de är inte helt utan poänger.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-29 00:20:00
Henrik Hermansson
Det verkar nästan som demokrati och diktatur är kulturella fenomen enligt dig. Den nordkoreanska kulturen innebär att människor vill bli förtryckta?
Laddar...