Sahlinism

Inlägg #1: Postat: 2002-01-13 12:15:00
Lena V
Vad driver Mona Sahlin att inte sköta sina medborgerliga plikter? I 10 års tid har hon på ett eller annat sätt försummat det, trots sin position och det faktum att hon är hårdgranskad av media. Lika fullt betalas inte räkningar i tid, bilen har dubbla körförbud och ett antal räkningar går varje år till kronofogden.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-13 12:20:00
Lena V forts.
I mina ögon rimmar det illa med hennes position, alldeles oavsett om hon är en duglig politiker i andra frågor. I ett land med det skattetryck som här råder, måste en näringsminister sköta sin ekonomi, annars blir det dubbla budskap. Jag kan inte sitta i ledningen för länkarna och propagera för ett nyktert leverna på veckorna för att på helgerna vara stamgäst på den lokala puben.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-13 14:25:00
Sten
Antagligen har dessa människor en avstängningsknapp när det gäller den egna ekonomin.Den erkänt dugliga,TV- chefen, Kulturkännaren och programledaren. De deklarerade aldrig,ekonomin en ruin.Måste politiker vara bättre än vi?
Inlägg #4: Postat: 2002-01-13 14:38:00
Lena V
Intressant fråga Sten. Jag kan vända på den: Måste politiker vara sämre än mig? Naturligtvis är det ytterst mänskligt att fela, men någonstans kan man inte se mellan fingrarna längre. Hon har misskött sig i 10 års tid, trots vetskapen att det kommer grävas upp och läggas fram till allmän beskådning. Som politiker kan man inte ålägga ett ansvar på sina väljare och sedan själv strunta i att ta detsamma.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-13 15:01:00
ris
Å andra sidan har Mona Sahlin gjort mer för Sverige än vad nån flamsig Sourze-krönikör har gjort. Så sluta klaga, va.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-13 16:30:00
Lena V
ris: Så du menar att alla etiska debatter angående politiker inte är önskvärda, eftersom dom gjort mer för samhällsnyttan än vi vanliga flamsiga medborgare? Äsch jag besvarar min egen fråga! Jupps, det menar du och det får naturligtvis stå för dig.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-13 17:12:00
Sten
Hon är faktiskt en mycket skicklig politiker som har skött sin roll bra. det vore en förlust om hon fockades.Fotfolk som Bosse sitter kvar medan de som driver mjuka frågor sparkas för parkeringsböter..
Inlägg #8: Postat: 2002-01-13 18:40:00
ris svar på 6
Nej, jag menar att det är tröttsamt med den här självbelåtna, gnälliga moralismen: att påpeka andras tillkortakommanden för att därigenom framhålla sin egen förträfflighet.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-13 18:47:00
Lena V
Opsi, jag har bara framhållit att jag har både tid och minne att betala mina räkningar i tid. Att du kallar det självbelåtet gnällande och moralistiskt säger nog mer om dig än om mig. Om du läser artikeln en gång till så ser du att jag inte kräver Monas avgång, jag reflekterar bara över hennes tillstånd, som i mina ögon tycks vara något alldeles extra och ganska beklagligt.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-13 18:52:00
Fredrik
Kanske är det så att hon har ett så pass pressat tidsschema att hon inte hinner med sin egen privatekonomi. Eller ett eget privat liv överhuvudtaget?

Jag vet inte. Bara en tanke.

I vilket fall anser jag att det är hennes yrkesmässiga roll som bör granskas. Det är hur hon utövar sin roll som näringsminister som ska avgöra huruvida hon är en duglig politiker eller inte. Inte någonting annat. Sedan får hon göra nästan precis vad somhelst på fritiden. För mej i alla fall. :
Inlägg #11: Postat: 2002-01-13 18:54:00
Fredrik
forts. Självklart förstår jag att sådana här saker pöverkar hennes förtroendekapital, men jag tycker att dom alltför ofta hamnar i centrum av den bild som massmedia ger av MS.
Inlägg #12: Postat: 2002-01-13 20:46:00
ris
Ja, men det är väl fint att du också har nåt som kan få dig att känna dig duktig, dvs förmåga att betala räkningar i tid. Bra, bra...
Inlägg #13: Postat: 2002-01-13 20:59:00
Lena V
Ledsen att göra dig besviken ris, men jag funderar inte över andra människors klavertramp för att själv känna mig duktig. Kanske kommer som en överraskning för dig, men jag finner tillit till mig själv alldeles på egen hand.
Inlägg #14: Postat: 2002-01-14 09:24:00
christer kyreus
Oförskämd reflektion: gäller lagen
alla medborgare i ett samhälle?
Ingår det i lagliga skyldigheter
att betala sin skatt? Nådåså!
Sen: fin regel när saker går snett
HELLRE FRIA ÄN FÄLLA!
Inlägg #15: Postat: 2002-01-14 22:46:00
ris
Jag antar att du hade ett syfte med att kontrastera Monas beteende mot ditt eget, klanderfria. Oavsett om det var meningen eller inte så blev undertonen - åtminstone för mig - att du tyckte att du själv var väldigt bra och duktig, och att du ville att andra också skulle tycka så. Nåväl.
Inlägg #16: Postat: 2002-01-14 23:01:00
Lena V
Hur du kan anse det är för mig en gåta. Det enda jag konstaterade var att jag har tid och minne att betala mina räkningar, trots en ganska usel lön. Mona gör inte det, trots sin jävligt höga lön, man kunde tycka att det skulle vara tvärt om. Sen att det på något vis skulle göra mig klanderfri är rent löjligt av dig att insinuera.
Laddar...