|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-05 15:57:00
|
|
AMN |
Jag vet, jag vet. Jag är nog egentligen mer medveten om hur fel mina egna fördomar är än de allra flesta. Dessutom har jag, som är född och uppvuxen i betongen, bara råkat ut för ett gäng som velat mucka med mig en enda gång. Det var fulla lidingökids med Canadagoosejackor som tyckte jag såg ut som en kommunist.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-07 10:56:00
|
|
mikael |
ok, NK ska alltså spegla motsatsen till mörkhyade inte så lite fördomsfullt. jag bor också i betongenakalla, rånad och misshandlad tre ggr på 15 månader. Varje gång invandrargäng, och varje gång i anknytning till tunnelbanan. samma visa för samtliga av mina vänner som råkat ut för våld och rån. Vad ska jag dra för slutsats av det?Beskyller inte invandrare/mörkhyade blint, men är helt klart mer på min vakt pga mina dåliga erfarenheter
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-07 13:36:00
|
|
Jocke |
Hmmm, invandrare kanske inte begår mer brott än andra marginaliserade och fattiga samhällsgrupper. Oturligt nog är de oftare inkluderade i den gruppen...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-07 15:03:00
|
|
Jonas |
Det är ju inte invandrare som är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken, utan invandrarungdomar - merparten av dem födda och uppvuxna i Sverige. Det är alltså inget kulturellt problem, utan ett socialt. Lite tillspetsat kan man säga att det är Sverige som har skapat problemet, inte invandrarna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-08 00:56:00
|
|
Runar |
Du har faktiskt rätt, Jonas. Jag tror att det är "flumskolans" fel. Lärare som håller bra ordning på stökiga elever blir avstängda när elevernas mamma ringer till rektorn och klagar. Bara mesiga lärare får vara kvar. Då går det som det går.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-08 01:00:00
|
|
Runar |
Jocke, du avslutade ditt inlägg med ... och då är det väl meningen att man ska fylla i? Då kommer min fortsättning här: Det är svårt att som välutbildad utlänning flytta till Sverige för att jobba. Det står till och med på migrationsverkets hemsida. Däremot tycker TV och politiker synd om fattiga utlänningar så de får komma hit. Forts...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-08 01:03:00
|
|
Runar |
Det gör att gruppen invandrare redan på förhand har det sämre ställt än infödda. Sen tillkommer att många inte kan språket osv och då blir det inte lättare. Men varför är det så? Varför får inte välutbildade flytta hit? Är regeringen rasistisk och tänker "ja men då tar de alla jobben"? Eller finns det någon annan tanke bakom?
|
| |