Inlägg #1: Postat: 2001-12-24 23:50:00
|
AndreasF forts |
Tolkien är visserligen ett lätt byte för den som vill ha sensationsrubriker, hans sagor är mer tydliga i uppdelningen mellan gott och ont än de flesta. Uppdelningen Alver, Människor, Orcher är ett glasklart exempel på människans vilja att skilja gott från ont. I en vanlig hollywoodfilm hittar man i regel "hjältar" och "skurkar". Detta är för att människor hellre vill se genuint goda eller onda krafter snarare än de lagom rationella och emellanåt felande varelser som människor de facto är.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-24 23:54:00
|
AndreasF forts |
JRRT går ett steg längre: Han låter människorna vara mänskliga dvs ibland onda, ibland goda, samt inför genuint goda väsen Alver och genuint onda dito Orcher för att skapa dessa schablonbilder av hjältar och skurkar som vi så hjärna vill fantisera om. Människorna i JRRTs värld blir då vågmästare i kampen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-25 00:03:00
|
AndreasF forts |
Dessa väsen kan då betraktas som människans Tolkien-läsarens projektioner. Vi projicerar våra goda sidor på alverna samt våra onda dito på orcherna. Nazisterna projicerade också, men då bara sina dåliga sidor. Godheten ville de se inuti sig själva. Men trots dessa likheter så finns det ingen större anledning att betrakta sagor som uppvigling till nazipolitik. De flesta människor kan faktiskt skilja på fantasi och verklighet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-26 14:31:00
|
Jonas E |
En tanke som slog mig är att det är fullt möjligt att finna svar på allt i Tolkiens verk, mao det liknar de flesta stora religiösa verk här. Det finns mängder av passager som går att tolka både för och emot diverse frågor. Det bästa är nog att bara läsa denna saga för sitt eget höga nöjes skull.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-26 17:00:00
|
AndreasF |
Precis. Det är ju en hel världshistoria med allt vad det innebär.
Hmm... la just märke till en freudiansk felskrivning i min text ovan: "som vi så hjärna vill fantisera om" :-
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-30 02:36:00
|
j |
man kan ju bara citera tolkien själv "Jag har skrvit dessa böcker för att roa. Roa i ordest bästa bemärkelse"
|
|