|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-23 01:00:00
|
|
Samuel Sirén |
På den länk du postar står det:
"Similarly Hitler, on an economic scale , was not right wing at all. His economic policies were broadly Keynesian, and to the left of some of todays Labour parties. If you could get Hitler and Stalin to sit down together and avoid economics, the two diehard authoritarians would find plenty of common ground."
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-23 09:23:00
|
|
Katarina |
Jo visst, vad jag menade var inte att du hade fel men att "höger-vänster" och ideologi inte är så enkelt.
Jag postade länken för att jag tycker att det är en läsvärd sida, dessutom med ett test man kan göra själv, och sånt kan ju vara roligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-23 11:14:00
|
|
Abe |
Tack för tipset, det var en rolig länk.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-23 13:01:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 2 |
Den enda meningsfulla distinktionen mellan just "höger" och "vänster" idag är uttryckligen den ekonomiska politiken. Vad skulle det annars rimligen kunna vara?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-23 14:39:00
|
|
Henrik Hermansson |
"Den enda meningsfulla distinktionen"? Då kan du ju skriva på ekonomisidan istället. Högern bygger ju ideologin på att vi blir trångsynta borgare upptagna av våra egna små begär medan vänstern bygger ideologin på att människan är så mycket mer än sina begär.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-23 16:03:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 5 |
Snälla Henrik Hermansson är du förresten släkt med förre kommunistledaren C-H Hermansson?, det där är ingen allmänt vedertagen skillnad, utan ren vänsterpropaganda. Vad skillnaden är mellan höger- och vänsterpolitik i ekonomisk bemärkelse, däremot, är alla vid sina sinnens fulla bruk åtminstone någorlunda överens om.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-23 22:26:00
|
|
Henrik Hermansson |
Jag får väl använda det enda språk högern förstår - individen borgaren ska satsa på sig själv sina materiella begär. Det är väl de samhälleliga konsekvenserna av det enkelspåriga tänkandet som är intressant, inte om tillväxten ökar mest.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-23 23:44:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 7 |
Din poäng är lite oklar, men det framgår i alla fall att du - i likhet med t.ex. just Adolf Hitler och Josef Stalin - ogillar individualism och anser att individen snällt och lydigt skall anpassa sin tillvaro till de politiska målen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-25 19:16:00
|
|
Martin |
"de politiska målen." varav nationalekonomins ständiga tillväxt är ett förmodar jag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-25 23:38:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 9 |
Det förmodar jag att ett av de normala politiska målen är, ja. Och det borde inte folk behöva anpassa sig till ifall de inte själva vill, såsom t.ex. i Kina där man tvångsförflyttar hundratusentals människor för att bygga några dammar.
|
| |