|
Inlägg #1: Postat: 2012-07-12 09:14:00
|
|
Lennart Lundwall |
Där satte du en femma igen, mitt i Bulls Eye, sa Bill. Det strömmar en del pärlor ur Ströms klaviatyyr.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-07-12 13:46:00
|
|
Janne B |
Ja i detta kan jag bara instämma. Svensk utrikespolitik har varit tveksam i många avseenden. Kombinationen av våra fredsansträngningar och vapenförsäljning klotet runt är ett enormt hyckleri.//Under stor del av andra världskriget hjälpte vi tyskarna med råvaror av allde slag....som förlängde kriget. Mycket märkligt att England inte satte in straffåtgärder mot oss 1945-50. Betalt för gammal ost...liksom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-07-12 16:41:00
|
|
Leif E Ström |
#2 Hej, Janne, det förunderliga är att just England, hade ett så pass gott öga till Sverige. Under mellankrigsåren hade Sverige ett handels avtal med Tyskland. Efter att kriget brutit ut drog sig Sverige ur gradvis. Både USA och England hade informerats angående avtalet, men enbart USA grymtade. I viss mån bistod Sverige USA, genom att försena leveranserna medvetet. Kanske de svenska kullagren till den engelska flygindustrin spelade in?
I en tidigare artikel, har jag belyst just USA:s kraftiga markering redan 1943. Gunnar Myrdal och Dag Hammarsköld hade förhoppningar att få vara med, då den amerikanska "White-planen" skulle sjösättas ang. valutan.
Dexter White och den förmodade upphovsmannen Edward Bernstein gav svaret att "först när Sverige hade återvänt till den rätta familjen", kunde de diskutera Sveriges synpunkter. Bakom detta uttalande låg inställningen till Sveriges neutralitet och visst tysk-svenskt samarbete. Redan tidigare hade amerikanska finansdepartementet Treasury och försvarsgrenarna visat aversion mot Sverige och övriga neutrala stater. Intressant är: av 11 neutrala stater blev bara Portugal, Spanien, Sverige och Schweiz, inte indragna i kriget.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-07-12 17:32:00
|
|
Janne B |
Leif 3 / Detta är ett jätteämne som jag en gång var ganska påläst i, men jag har tappat en del. Frankrike började tidigt bygga upp den häftigaste försvarslinje som någonsin skådats...Men Hitler nådde Paris på några veckor ändå. För han lät sina trupper gå över Ardennerna Holland och Belgen som stog neutrala med obetydligt försvar. Så alla miljarder som Frankrike lagt ner på sin mur mot Tyskland blev meninglösa -för de tyska trupperna gick in norr om denna enorma försvarslinje. // Då kan man fundera över om neutralitet är moraliskt försvarbart i detta fall? Jag har inget svar men jag funderade mkt på det inför min värnplikt- ja även senare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-07-13 00:10:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Det fanns nog de ändå som gjorde motsånd, på sitt eget sätt, men ändå..
Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-07-13 09:39:00
|
|
Jan Brunnegård |
5// Ett härligt gäng som jag såg i Umeå några ggr....// När tyskarna kom tillDanmark så satt regeringen kvar o Kungen red omkring på gatorna för att hålla modet uppe på folk. / Norska regeringen med Kongen i spetsen stack så fort de kunde ...till England. / Mkt intressant skillnad. I Norge pågick ett visst gerillakrig i flera år. Säkert lättare där än i det platta skogslösa Danmark!
|
| |