|
Inlägg #1: Postat: 2001-11-24 17:58:00
|
|
Somos |
"Den starkaste vinner och i vårt samhälle blir det den rikaste och mest inflytelserika betyder mest." - bättre det än den med störst puffra.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-24 22:45:00
|
|
gisela |
Antingen menar man att solidaritet kräver att man har rätt att välja det, eller så menar man inte det. Att stjäla pengar från en rik som inte vill ge bort dem eller även om han ville det men inte på det viset och ge till en fattig är ju inte solidaritet från den rikes sida, eller hur?!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-24 23:32:00
|
|
Anders Linnard |
Att ta tillbaka den ekonomiska makten från de som exploaterar folks arbete är inte stöld över huvud taget.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-25 00:57:00
|
|
hej |
Bra sagt anders!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-25 11:47:00
|
|
Jens |
Jag håller med Anders. varför är ni så rädda för att folk ska norpa ur era plånböcker. Solidaritet är oftast något man väljer...
Det handlar om globalt tänkande om att vi lever på andras olycka. Nej , jag vet ingenting för liberaler...dom ser ju till individen ...HJÄLP!!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-11-25 18:37:00
|
|
Somos |
Varför är vi rädda för att folk ska norpa ur våra plånböcker. Anders, maila mig så kan du få mitt kontonummer dit du kan överföra alla pengar du inte vill ta hand om själv. Tyvärr har jag ingen polis som backar mig och sparkar in dörren hos dig om du inte gör det, men snälla visa lite solidaritet!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-11-25 18:45:00
|
|
Bertram |
Jag vill ha min plånbok ifred. Vad jag gör av innehållet vill jag välja själv. Jag anser att jag vet bättre var mina pengar skall stoppas än vad BoRing holm gör. Samtidigt är det ingen katastrof om de stulna skattepengarna går till skolor och äldrevård. Jag hade naturligtvis velat välja vilka skolor och vilken typ av vård men det är ändå ok. Det är däremot fullständigt absurt att mina surt förvärvade slantar skall gå i föreningsbidrag till afa eller till Toblerone till barn till statsråd.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-11-26 09:09:00
|
|
Lasse Thn |
Nej Gisela...och att stjäla från fattiga för att du är rik och stark är inte heller solidaritet. Om t.ex. företag utnyttjar folk i fattiga länder vilket är den ny-liberala ideologins konsekvenser så tycker jag nog inte att de fattiga har fått välja. Kom bara inte och säg att liberalismen är felfri och utan problem.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-11-26 09:12:00
|
|
Lasse Thn |
Somos inlägg om "Störst puffror" är ganska intressant med tanke på vad som händer just nu. USA som får betraktas som en liberal stat...den visar verkligen sina stora puffror mot en av världens fattiagste länder.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-11-26 11:36:00
|
|
Somos |
Frågan är ju om det är fel att befria ett folk i förtryck av just en regim med puffror. Ibland finns det inget val, friheten är något vi måste slåss för.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-11-26 15:33:00
|
|
Anders Linnard |
Äger man en arbetsplats och norpar mervärdet av produktionen så stjäl man ur arbetarnas fickor. Sådant måste man ha rätt att försvara sig mot. Man har dessutom rätt att bekämpa sådana tendenser, till exempel förhindra att kapital flyttar sig från ett område till ett annat och därmed dränerar det man gemensamt byggt upp.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-11-28 23:22:00
|
|
Clemens Klarke |
Anders, det är ju bara att byta jobb om det inte passar. Tyvär finns det ett företag som du aldrig kan sluta på. Detta företag tar minst 1/3 av din lön. För varje vara som du konsumerar tar företaget 25 av vad du betalar. Alla andra företag tvingas betala detta företag pengar. Det här företaget försöker kontrollera vad människor gör med sina egna kroppar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-11-28 23:52:00
|
|
Somos |
Klockrent svar Clemens! Vill bara tilllägga att det är arbetaren som norpar ur kapitalistens fickor när han får lön. Arbetaren ska vara glad för att kapitalisten har haft en idée om en produkt!
|
| |