|
Inlägg #1: Postat: 2011-09-13 11:20:00
|
|
Peter Zoom |
Alltså, varför kontaktade journalisten dig om det? Barnhem, det finns det väl inga idag i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-09-14 02:15:00
|
|
Lena Olsson |
Är det verkligen sant?!?!?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-09-14 22:17:00
|
|
Peter U Larsson |
Tyvärr har Sourze ändrat rubriken - den rätta skall vara: ECT på svenska barnhem.
Det gäller ett radioprogram i P1 om elchocker som användes tidigare på svenska barnhem.
Tyvärr så elchockas barn fortfarande i Sverige.
Hoppas detta klargör det hela.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-09-15 09:30:00
|
|
Redaktionen |
Hej Peter! Vad är skillnaden i sak mellan din rubrik och den vi ändrade till menar du?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-09-15 09:34:00
|
|
Per W |
#4 Det kanske ska vara "utsattes för" i st f "utsätts för". En viss skillnad.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-09-15 14:46:00
|
|
Redaktionen |
#5 Stor skillnad, men artikelförfattaren skriver ju själv i sin kommentar ovan att "Tyvärr så elchockas barn fortfarande i Sverige" och i själva artikeln "Det värsta och verkligt hemska i sammanhanget är att barn fortfarande elchockas i Sverige. Nu, år 2011. Det är alltså fortfarande tillåtet att elchocka barn i Sverige år 2011".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-09-15 15:11:00
|
|
Peter U Larsson |
Jag tror att min ursprungliga rubrik var: ECT på svenska barnhem
1. En journalist kontaktade mig - eftersom jag har engagerat mig mycket i frågorna kring ECT - och frågade om jag visste något om ECT som har utförts på svenska barnhem.
Hon sökte folk hon kunde intervjua för ett radioprogram i P1.
2. Jag gjorde sedan reflektionen att det var inte bara förr i tiden man elchockade barn utan det händer faktiskt även idag år 2011.
Ibland kan man tänka att det var förr i tiden och saker och ting har ändrat sig och blivit mycket bättre. Tyvärr gäller det inte med elchocker till barn - även om jag hade hoppats det.
Det är alltså fortfarande lagligt att elchocka barn i Sverige.
Hoppas detta klargör ev. frågetecken.
Finns det någon som vet något om ECT på svenska barnhem förr i tiden? Var kan man hitta folk att intervjua?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-09-15 15:36:00
|
|
cmo |
Om ECT är en medeltida form av tortyr som artikelförfattaren verkar mena så ska den väl varken användas på barn eller vuxna?
Om det däremot är en effektiv och relativt riskfri behandling mot vissa psykiska problem ska den väl inte berövas yngre patienter?
Klapp på kinden och Oh’boy är nog bra, men om det är den enda behandlingsmetoden man vill erbjuda barn med svåra depressioner så är man kanske inte så ”human”.
Att författaren är engagerad i saken är ju bra. Tyvärr blir man inte ett dyft ”klokare” om ECT av att läsa hans artiklar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-09-15 15:54:00
|
|
Peter U Larsson |
Kanske det klarnar om du läser nedanstående översikt och protestlista. Det finns många människor som vittnar om att de har fått skador av ECT:
Läs denna översikt:
Länk: elchocker.se
Se även denna protestlista:
Länk: peterularsson.se
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-09-15 19:54:00
|
|
cmo |
#9 Nej det klarnade inte, det var lika ensidigt och sensationalistiskt som dina artiklar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-09-15 22:30:00
|
|
Hans Johansson |
I vår upplysta och moderna värld sker framsteg på många områden förutom i Psykiatrin där mörkret och dumheten härskar.Psykiatrin är ett gammalt förlegat system som allmänheten tyvärr inte har så mycket insyn i ännu,detta är djupt tragiskt och förstör många liv.Man kan naturligtvis inte blunda för Ect-behandlingarnas många biverkningar och det hela är så absurt,så det hela ter sig som en satir.Det gäller helt enkelt att vara påläst och informerad idag om alternativa metoder istället, och inte välja Ect som i bästa fall förvandlar en till en "zombie" utan några känsloyttringar, ja livet ska ju levas och upplevas och detta innefattar många aspekter!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-09-21 20:52:00
|
|
Peter U Larsson |
Jag håller med Hans.
Det finns många människor som har drabbats och fått skador av elchocksbehandlingar.
Jag tycker att det är en katastrof att dessa elchocksbehandlingar ges till barn!
|
| |