DÅ GAGARIN FICK TRÄFFA MIG

Inlägg #1: Postat: 2011-04-24 10:07:00
Jan Brunnegård
Ja nu är det 50 år sedan som ryssarna överraskade världen med att sända en liten gubbe flera varv runt jorden. Man plocka ner honom levande, vilket inte gällde för rymdhunden Laikas färd lite tidigare. Gagarin startade snart en propagandatur jordent, nu med flygplan. Han kom fort till den nya universitetsstaden UMEÅ, när polcirkeln.Hoppas att han blev imponerad av den lilla trästaden, där studenterna rymdes i en rikemansvilla "Scarinska". Med spanskt mosaikkakel på väggarna.Gagarin var omgiven av säkerhetsvakter o politrucker men jag trängde mig fram så att han fick hälsa på mig. Kanske han även fick hälsa på Sten O Andersson.// Några år tidigare hade jag stått på Stadsberget i Jönköping och sett den pipande SPUTNIKEN komma in från norr över Vättern.En senare upplaga spelande Internationalen. Nya tider var på gång, det kunde den enklaste elev på en folkhögskola begripa.
Inlägg #2: Postat: 2011-04-24 10:12:00
Janne B
Jag gick tillbaka till skolan o beslöt mig för att satsa på den ljusnande fram - som blev svår. Men jag vann Dagens Nyheters allmänbildningstävlan "Nutidsorienteringen". Jag blev inte svensk mästare på detta, men i vart fall skolmästare, vilket var viktigast just då. I dag börjar GLAD PÅSK.
Laddar...