Vintern har skapat svensken

Inlägg #1: Postat: 2010-12-06 09:05:00
GunnarL
Mycket vackert skrivet!
Inlägg #2: Postat: 2010-12-06 10:38:00
Lasse i Gatan
Snart kommer PK-mupparna med sitt rasistdravel. Bra skrivet.
Inlägg #3: Postat: 2010-12-06 12:51:00
Aguirre
"Kanske är det därför våra konstnärer gestaltar perversioner och död och kanske är det därför denna undergångsstämning präglar västerlandet."
Hehe...ja själv har jag en släng frostångest...men jag ägnar mig inte åt mer perversioner och död än vanligt...:-
Klart det finns nationella särarter Lasse...sen finns det underarter oxå...ingen nämd ingen glömd :-
Go artikel...Om man har omdöme att skilja på rasism och nationell särart så är gamla Nordisk Familjebok från 1900-40 en guldgruva av nationalkomik
speciellt vad gäller det nordiska folken.
Inlägg #4: Postat: 2010-12-06 15:18:00
Jan Olsson
Hela året drömde Vi o.s.v.....En fin betraktelse över det nordiska årets växlingar - Din text känns ända in i hjärteroten! - hjälper mig att se fram emot 1 April igen - Tack,Tack! - Mvh.
Inlägg #5: Postat: 2010-12-06 23:49:00
GunnarL
4/ Det var så som jag också uppfattade det! En vacker skildring av naturens växlingar under året - och därmed också växlingarna i vårt humör, vårt temperament och vår inställning till vardagen! Att "Lasse i gatan" och "Aguirre" lägger in andra värderingar i texten må vara upp till dem.
Inlägg #6: Postat: 2010-12-08 16:48:00
Lasse i Gatan
Vi som har kommit upp i så pass mogen ålder och hade en far som låg inkallad under kriget har alla säkert en historia att förmedla. Den här historien känns verkligen äkta hur den generationen hade det i sin uppväxt, under usla förhållanden hanka sig fram, fattigt kallt och jävligt på alla vis. Nyttig läsning för senare generationer som är vana att få allt de gapar om. Se artikel:Länk: politisktinkorrekt.info
Inlägg #7: Postat: 2010-12-11 05:16:00
mats hägglöf
Född och uppvuxen i Åsele lappmark nära fjällvärlden brukade vi säga att året består av 9 månader snö och 3 månader mygg - som tur är luktar jag så illa att myggen rör mig ej. Gammeldassens vänner har en samling klottertexter samlade och där väljer jag: det är ett helvete att leva, det är ett helvete att dö. Men värst är att skita i en halv meter snö! Helt sant!
Inlägg #8: Postat: 2010-12-11 13:31:00
Janne B
Ja men Mats /Lärde du dig inte trixet att klättra upp i en tall och sedan sitta på nedersta grenen?
Inlägg #9: Postat: 2010-12-11 16:21:00
Jan Olsson
Men en Sommar var jag på Åsele Marknad i fyra dagar - inga problem med fekalierna på sommaren i alla fall - och vackert värre var det också - undras om det är lika med mig? - myggen gillar inte heller mig - men vad kommer upp i tö? -
Laddar...