Inlägg #1: Postat: 2010-06-11 13:16:00 | |
angus |
Troode i min enfald att jag skulle ha en lugn helg och sätta hjärnan lite i friläge, med mig har du i alla fall lyckats med vad du ville, nu knakar det i den gamla hårddisken mellan mina öron så det ryker.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-06-11 14:34:00 | |
erobwen |
Nej nej, du har helt fel. Att låtsas rädda miljön är helt rationellt för någon som är maktlös att verkligen rädda miljön. Problemet är att vi vanliga människor inte har någonting alls att säga till om på det stora hela. I det så kallat demokratiska system vi har, så styr i själva verket en liten elit, akompanjerad av massmediorna pappegojar samma gammla sanningar som en trasig grammofonskiva. Det är bara de nyliberala värderingarna som styr vår värld och de feodalfurstar som är på toppen av isberget. Demokratin är bara en illusion. Den dag vi verkligen har demokrati, ja då kan vi kanske börja tala om att lösa verkliga problem istället för fantasiproblem.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-06-12 09:28:00 | |
Lars Nilsson |
Inom miljöområdet vimlar det av myter. KTH visade nyligen att cyklar inte kan ersätta bilar i storstäder, vilket är ett mantra för V och MP. Även om hälften av alla kortare bilresor fördes över till cykel, skulle det inte ge någon särskilt stor miljöpåverkan i Stockholms innerstad. Länk: dn.se Motsvarande felaktiga teser har drivits om blomimport från Kenya, tomater från Spanien och kött från Sydamerika. Tanken om exvis närproducerat låter ofta bestickande korrekt men med vårt klimat, uppvärmings- och gödseleffekter är miljöpåverkan ofta de motsatta. För bara några år sedan var etanol något som skulle frälsa oss. Den debatten dog med en knall när inte heller det visade sig vara så miljövänligt som det påstods. Exemplen är otaliga. Tyvärr, måste man tillägga.
|
Inlägg #4: Postat: 2010-06-12 10:15:00 | |
Lars Nilsson |
Återvinning är ett annat mytkomplex. Det säkraste sättet numera att bli hatad i grannskapet är att inte källsortera. Det kan få alla, från infödda svenskar till somalier och iranier, att förenas i ett fullständigt otyglat internationellt ursinne. Till saken hör att den heliga kon källsortering, är en totalt meningslös syssla. I tron att sopsorteringen ska rädda miljön har folk slösat bort hundratals miljoner timmar med sortering och rengöring av mjölkpaket och glas.
De enda som gynnats av sopsorteringssystemet är lobbygrupper som miljöorganisationer och återvinningsföretag samt miljontals råttor och andra smittbärare. Återvinning av glas är ett tjusigt exempel. Den återvunna råvaran är nästan dubbelt så dyr som jungfrulig råvara. För att få avsättning på glaset måste man åtminstone för ett par år sedan, hur det är nu vet jag intefrakta det ända till Syditalien. Plaståtervinningen baseras på liknande enfald. Förpackningar, plast, matrester, glas och metallburkar skall naturligtvis kastas i en och samma soppåse och skickas till de moderna förbränningsanläggningar där utsläppen är minimala. |
Inlägg #5: Postat: 2010-06-12 11:53:00 | |
Tartyff |
Adamo har det inte slagit dig den frågan varför skulle vi angeagera oss i din problematik när vi som svenskar har nästan olösliga problem att brottas med här på hemmaplan med tanke på den kriminella kultur som Sverige har dragit på sig som mångetniskt land! Vad är din personliga åsikt om detta?
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-12 13:13:00 | |
Beth4020 |
Men är det inte så vi människor fungerar: Vi kan hantera de små sakerna som på kort sikt kan förändra men det långsiktiga målet är för ogreppbart och känns ibland därför meningslöst för att vi ska vilja vänta på resultatet.
Sedan kan man fråga sig om någonting egentligen är meningslöst? handlingar är ett agerande som vi gör utifrån den förmåga och den kunskapen vi innehar just nu, men när vi ser tillbaka efter några år så kan vi skratta åt vårt agerande eftersom vi fått nya insikter. Om mänskligheten hade kunnat ge sin avkomma ens egna erfarenheter hade vi stått på en högre mental nivå än vi gör idag, men jag har någonstans funnit mig i att vi alla måste göra våra egna misstag. Dock kan jag säga att mina barn speciellt den lille, snart 11 med glädje tittar på Lyxfällan och lovar att ha med sig era deltagares läxor i bagaget när han blir större. Det lilla leder till det större så småningom. |
Inlägg #7: Postat: 2010-06-12 14:12:00 | |
ingloz |
#4/ Lars Nilsson - Visst, jag håller med dej! Vad beträffar källsortering har även jag insett att det är en ganska meningslöst syssla, då renhållaren ändå slänger allt i samma binge - men hellre än att offra tid på att försvara min osorterade soppåse inför övriga uppretade grannar så blundar jag och fortsätter sortera. För övrigt tycker jag att aktivitet är avsevärt mycket bättre än passivitet. Och det ligger absolut något i att "många bäckar små blir en stor å" - och då menar jag att ALLT som leder till att vi och våra ungdomar får oss att TÄNKA på miljön i olika sammanhang till slut leder till resultat - Inte tycker jag att det vore speciellt smart att bara sätta sej på rumpan och passivt invänta en förändring ...
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-13 09:41:00 | |
erobwen |
En gång i tiden fanns det något som hette politiker som var kapabla att ta tag i de större frågorna. Idag har vi bara ett politiskt spektakel, ett rött lag och ett blått lag som tävlar i pajkastning, men som i själva verket för fram samma gamla politik, möjligen med några olikheter i decimalerna. Vi skulle behöva politiker som kan ta ansvar för helheten och de stora frågorna. För första gången någonsin tänker jag rösta på ett parti utanför riksdagen.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.