|
Inlägg #1: Postat: 2010-05-30 13:47:00
|
|
Jan Brunnegård |
Det senaste dygnet har media gjort stor sak av att det finns en växande kristen skolrörelse som heler Ny Generation. Sdan verksamhet inne i skolorna är helt förbjuden påstår Skolverket och en rad rektorer samt Humanisterna. //Då måste jag upplysa om att sådan elev o studentverksamhet har funnits i bortårt 100 år över hela landet - på gymnasierna och studentkårerna. Pappa var med Kristna seminarister kring 1930. Jag var ordförande för en mycket stor kristen studentrörelse i Umeå på 1960-talet. Varenda folkhögskola har nog haft kristna grupper. // De mest sysslat med korta andakter, bibelstudier,psalmsång och social verksamhet. Dessa grupper har ofta aktuivt arbetat mot mobbning och för kamratstöd.DE har sannerligen inte inte varit ett problem för skolledningen utan snarast en tillgång för hela skolan.// Jag vet inget om dagsläget men mycket som Kaliber i P1 berättar är så likt det som var förr.Säkert har den nya rörelsen gjort sina misstag - men så har det alltid varit!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-30 14:48:00
|
|
Bizon |
man skulle ju kunna tänka sej att det är en viss skillnad på organiserad mission och småprivat religiositet och det gemenskapsbehov dessa har - det är ju trots allt religionsfrihet. Men bevare oss för en dröse religsa samfund som ska valsa runt i skolorna och sprida en massa trosföreställningar som varken barn eller ungdomar har verktyg att förhålla sej till på ett riskfritt sätt - jag tycker att man gott kan lämna ungarna i fred vad gäller religion och andra trosföreställningar på annat sätt än genom den religionsorientering som hör till läroplanen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-30 16:43:00
|
|
Janne B |
De här verksamheterna som jag beskrivit är ju organiserat av eleverna själva. Det finns ingen dröse av religiösa samfund som organiserar detta. Livets Ord som har ett fåtal församlingar över landet tycks dock vara rätt engagerade i Ny Generation. LO är dock en betydligt mer sansad rörelse nu än för 30 år sedan. Detta handlar inte om ungar utan om gymnasister...
|
| |