Stöd inte det organiserade tiggeriet

Den här tråden diskuterar artikeln Stöd inte det organiserade tiggeriet.
Inlägg #1: Postat: 2009-12-07 12:52:00
MLJohansson
Men hur vet man vilka musikanter som spelar för en organiserad tiggarligas räkning, och vilka som spelar för att försöka tjäna lite pengar på nåt de kan, och inte har andra möjligheter? Personligen tycker jag att gatumusikanter romer eller inte är ett trevligt inslag i vår gråtrista stadsmiljö, jag ger dem gärna några slantar. Tiggarna däremot ser jag som en annan problematik, en problematik man inte löser genom överblivna småmynt utan genom ett humanare samhälle som motarbetar dessa öden på alla fronter.
Inlägg #2: Postat: 2009-12-07 17:50:00
Tage Sundin
Det "internationella" och organiserade tiggeriet kommer att upphöra av sig själv när omkostnaderna överstiger intäkterna. Man bör alltså inte ge något. Fattigdomen bland rumänska och andra europeiska romer är strukturell, och vare sig kan eller bör lösas med allmosor. Vad gäller gatumusikanter kan man ha olika uppfattningar. Den som råkar ha sin bostad eller arbetsplats i omedelbar närhet av någon som med växlande skicklighet framför samma stycke 10 timmar i sträck kan förmodas vara mindre positiv än den som inte har det.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-07 19:48:00
GunnarL
Frågeställningen är inte helt enkel. Men nog kan jag ge en peng för lite god musik i den gråa vardagen - utan att ställa alltför många frågor om bakgrunden hos musikerna.
Inlägg #4: Postat: 2009-12-08 16:49:00
ingloz
Jag gör precis som GunnarL, skänker en slant, till och med ofta en nick och ett leende på samma gång, men beträffande det misstänkta organiserade tiggeriet skulle jag gärna se Janne Josefsson granska med luppen under lumpen.
Laddar...