Inlägg #1: Postat: 2001-10-25 11:00:00
|
Per Poulsen |
Du kanske tillhör någon av de som bär på kunskapen om hur Bibeln ska tolkas, men som vanligt ger det inga hållbara svar. Bara ett konstaterande!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-25 16:04:00
|
Anders |
Per! Hade Adam navel? Hade han det??? Va? Bibeln skriver inget om det! Är den fel? Per - Bibeln kanske inte ger sådana svar du letar efter, men om du vågar kan du gå in på www.credo.nu och klicka dig fram till frågelådan...där kommer du nog att hitta små gobitar!!! Skriv gärna och berätta vad du tyckte, men det måste vara övertänkt så låt det ta tid!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-26 09:13:00
|
Jesper N |
Anders, jag tolkar dina kommentarer som att man måste uttrycka sakligt och genomtänkt när man kritiserar Bibeln som ju Per gör, men att man när man kritiserar kritikerna kan komma med förtäckta beskyllningar om feghet, okunskap och dumhet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-26 09:16:00
|
Jesper N |
Jag kunde inte låta bli att undersöka www.credo.nu, och hittade den är godbiten: "Hela Bibeln är Guds inspirerade och tillförlitliga ord, den högsta och avgörande normen för människans tro och liv". Detta låter för mig som om Credo står närmre Talibanerna än Guds godhet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-26 09:37:00
|
Anders |
Ja, Jesper! Precis så är det. Människan är inte sig själv nog - det har hon väl visat åtskilliga gånger genom historien?! Det citat du återger är betydelsefullt för kristna - vi har alla valet att säga till Gud: Ske din vilja! Istället för: Ske MIN vilja. Uttalar du det förstnämnda håller Gud sitt löfte och ger dig liv - liv i överflöd!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-26 11:04:00
|
Jesper N |
Anders, om man nu skall ha ett dokument som ledstjärna, är det inte bra att ta kritik mot detta dokument på allvar, eller bemöta kritiker med respekt istället för med överlägset raljerande om människans svaghet?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-04-08 23:42:00
|
Veritas |
Ve den människa som inte känner vid Herren, ty ej heller skall Gud kännas vid den människan!
|
|