|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-04 16:44:00
|
|
Leif-Arne |
Vad lycka är ligger i betraktrens öga. Staten kan inte göra medborgarna lyckliga, däremot så kan en rättstat ge individen frihet att underförutsättning individens krav på olycka betyder någon annan individs olycka. Vi behöver våra institutioner för att ge varje individ rimliga möjligheter att söka sin lycka. Att staten via polis och militär urätthåller ett våldsmonopol är via överlägset ett system där den gruppering som för tillfället är starkast utövar våld mot de grupper som inte är lika starka. Vad som är lycka är svårt att definiera men sannolikt så är det lättare att söka sin lycka i ett land som Sverige än i Somalia.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-05 01:43:00
|
|
mhmh |
www.finest.se/mh
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-05 12:46:00
|
|
Kate M |
Lycka är så relativt. Vissa tror sig vara lyckliga när de kan omge sig med vackra dyrbara ting, härliga resor till stränder och värsta bilen. Andra far runt på den ena pilgrimsresan efter den andra, medans andra står och velar, vad de än tror ska göra dem lyckliga misslyckas - för precis som Mariana försöker förmedla är att den personen inte tror sig förtjäna att vara lycklig. Eller så letar de på fel ställen..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-05 12:51:00
|
|
Kate M |
Jag försökte bli lycklig med att tro om jag bara hade Det, eller bodde där, eller var tillsammans med Den så skulle jag finna harmonin, ron i själen. Innerst inne så förtjänade jag Inte att vara lycklig. Jag gav mig istället ut på en resa för att finna orsaken till Varför jag inte förtjänade att vara lycklig - fann roten till allt ont och har sakta börjat läka. Man måste ruska om sig själv och tänka : Nu Jävlar!!
|
| |