|
Inlägg #1: Postat: 2009-07-21 14:39:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Den andledning de gav för att Lilith inte skulle få vara med längre var att hon satt ovanpå under älskogen, alltså inte var undergiven i sitt kroppspråk. iövrigt den ställning många kvinnor gillar bäst
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-07-21 16:20:00
|
|
Sunny |
Ja läser man om Lilith så klagar Adam enligt skrifterna på att Lilith vägrar vara honom underställd :Hon är en jämlik kvinna.För att det inte skulle gå lika illa med Eva så skapade Gud henne av Adams revben o män har sålunda ett revben mindre än kvinnan.Enligt de religiösa skrifterna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-07-21 17:55:00
|
|
Janne B ologgad |
Sunny Jag måste erkänna för dig att jag aldrig någonsin trott att berättelsen om Adam & Eva är historiskt sanna och riktiga. Vem var vittne till detta och skrev ner det? Nej detta är en symbolisk berättelse som kan ha stort värde. Ett revben mindre är ju en katolsk myt och inget annat. Var hade Adam o Co lärt sig något om jämlikhet? Ack min vän - du överträffar mig i bland vad det gäller tron!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-07-21 19:28:00
|
|
Utforskaren |
Janne B "Var hade Adam o Co lärt sig något om jämlikhet?" Du är skarpsynt ibland Janne och där emellan de berömda varven, så vete tusan. Ren spekulation ligger många gånger bakom våra antagen när vi skall beskriva en gången historia sedan urminnes tider, som du helt fullriktigt gjort angående Adam och Eva som inte någon samtida kan ha varit vittne till. Det finns ett förnuft hos dig Janne trots allt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-07-21 21:23:00
|
|
Sunny |
Janne. Jag vet självfallet att myterna om skapandet av vår jord o oss människor är just det.Myter.Här uppe i nord hette de första människorna Ask o Embla. Med människor förhåller det sig så att de starkare alltid dominerat de svagare o att kvinnor ofta varit de svagare.Adam handlade alltså helt logiskt när han tog makten i paradiset:han var starkare o kunde.Men enligt myten var Lilit en strak kvinna. Det romerska riket var enormt tolerant emot alla främmande religioner i sina "lydriken".De hade en rad olika Gudar själva
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-07-21 21:33:00
|
|
Sunny |
Så länge kristendomen bara var en liten sekt brydde de sig inte. I Rom talade man med förakt om "Kvinnornas o slavarnas" religion.Det var först när en den mäktigste mannen i Rom;Konstantin,konverterade det började hända saker. Kvinnorna som under den första tiden varit mycket aktiva blev satta på undantag nu när det skulle bli en stor o etablerad religion.Under kyrkomötet hade man en lång debatt huruvida kvinnor överhuvudtaget kunde räknas till människan eftersom de nog inte hade någon själ? Det fastslogs till sist att de nog hade det men en mycket underordnad ställning.O deras kyskhet var ett stenhårt villkår.Kvinnor som Lilith rensades bort o tesen om jungfrufödslen såg dagen.Evangelium skrivna av kvinnor togs bort.Maria Magdalena får hädanefter bara vara statist.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-07-21 21:38:00
|
|
Sunny |
Dessutomm försvan all logik o förnuft.Den Messias som judarna väntat på skulle defenetivt höra till Davids ätt.Josef gjorde det. De första århudradena utan jungfrufödseln fick man det att stämma.Men utan Josef finns ju inget släktskap till Jesus ifrån Davids ätt o han är således fel kille.Antingen det eller biologisk son till Josef.Han kan inte vara både jungfrufödd o en Josefsson utan man måste bestämma sig för vilket.Bristen på logik är det som jag upplever som jobbigast när jag läser bibeln.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-07-22 15:52:00
|
|
Thomas L. Aabo |
"en Josefsson" Han hette förhoppningsvis inte "Janne" i förnamn. skojar lite ;-
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-07-22 19:07:00
|
|
Janne B ologgad |
Utan humor är all religion livsfarlig...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-07-22 19:41:00
|
|
Utforskaren |
#9 Janne B ologgad det är därför du är accepterad som troende i religionsfrågor, bl.a av mig.
|
| |