|
Inlägg #1: Postat: 2009-03-02 21:50:00
|
|
Sunny |
Jag har genom livet mött människor som verkar se hyra o mat såsom "oförutsedda" utgifter.På 70 talet kunde man få uppskov men i dag är det stenhårt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-02 22:00:00
|
|
Janne B |
Min morfar hade ett litet hyreshus med två lägenheter.
Sista dagen i månaden kl 15 hade han mottagning för hyresgästerna som kom med 65 kr i handen. Ja det var förstås år 1946. Enligt regeringen var det "dyrtid" då.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-02 22:15:00
|
|
GunnarL |
2/ Janne/ Jag blir smått nostalgisk när Du kommer fram med hyresbeloppet 65 kronor. När jag gick på handelsgymnasiet hyrde jag 1964-1966 en hel övervåning i en villa i Alvesta för det beloppet. Hos det gamla paret Adolfsson som en gång i veckan bjöd mig på kvällsmat, där jag säkert åt för åtminstone 20-30 kronor i månaden. För övrigt förträffliga människor - han var en gammal sjöman och hon hade alltid varit hemmafru. Hennes stora handikapp var att hon aldrig lärt sig cykla. Han var en glad fyr även om åren hade gjort honom ganska oförmögen att röra på sig. Varje dag i augusti-september intog vi varje dag tillsammans en kräfta och en sup aldrig mer! Han hade för övrigt en väldigt fin samling av rökpipor som han dragit ihop under sitt liv till sjöss. Ja, det var två mycket vänliga människor - en liten del av det som varit mitt liv!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-02 22:33:00
|
|
Janne B |
1961 skulle jag börja socialhögskolan i Göteborg. Fick tag i ett stort rum mitt i stan och värdinnan skulle ha 120 kr i månaden. Det var trevligt möblerat och hon lovade mig fri tillgång till köket tre ggr om dagen.//TRots det for jag till Umeå.
|
| |