Därför är "allt" popfolk vänster!

Inlägg #1: Postat: 2001-10-13 01:19:00
Marcus P
Det är faktiskt mycket möjligt att det kan vara lite åt det hållet. Framför allt vad gäller de delar av musikskolan som är mer rockinriktade. Och att hiphop och övre medelklass inte går ihop är väl mest att betrakta som ett axiom? Att människor som lever ett "fulländat" liv inte har så mycket att säga anser jag snarast vara fakta... ;-
Inlägg #2: Postat: 2001-10-13 14:28:00
HE
Har du några belägg för ditt påstående? Min erfarenhet är att om man ser till klass perspektivet är det snarare tvärt om i fördelningen på kommunala musikskolan.
För den delen tror jag själv att svaret på debattfrågan är: tradition.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-13 14:35:00
Marcus P
HE: Vad menar du med tradition? Både Johan H:s och mitt svar på själva frågan har ju på något sätt med tradition att göra.
Inlägg #4: Postat: 2001-10-13 16:03:00
Ros-marie
Hur var det nu "broder Daniel "sjöng?Happy peapol...
Inlägg #5: Postat: 2001-10-14 15:45:00
Daniel
Vilka lever ett "fulländat" liv ? Och varför har de inget att säga ? Eller behöver det inte förklaras ? I sådana fall tänker jag i sann Joanna Rytel-anda börja gnälla om "härskartekniker", ha ha
Inlägg #6: Postat: 2001-10-15 03:09:00
Ludo
happy people never fantasize... Musikskolan i Malmö består i alla fall till en stor del av "okännande matematiker" med en förkärlek till ickevänsterband som Toto och annat skräp. Så musikskolan har snarare drag åt antingen listmusik eller "perfekt musik" musikaliskt sett, inte emotionellt. Oj förlåt, nu är jag fel ute, jag menar ej musikskolan utan musiklinjer på gymnasier och högre nivåer. Sorry.
Inlägg #7: Postat: 2001-10-15 09:58:00
Daniel
"Punkarna var arbetarungar"? Eh, inte riktigt va? Och de hiphopare som nått framgångar är till stor del medelklass. Hur mycket arbetarklass är t ex Fattaru, MBMA, Natural Bond osv?
Inte för att det skulle vara nåt fel på dem, men det känns som de yttringar Hedin kritiserar främst hittas hos medelklassen.
Inlägg #8: Postat: 2001-10-15 15:46:00
Marcus P
Daniel: Åtminstone enligt Stefan Wermelins rockhistorik kom punkarna från arbetarhem. Precis som modsen, de tidiga skinheadsen, raggarna och de andra. Eh inte riktigt på dig själv. Vad hiphopparna beträffar var min formulering att de kom från de segregerade förorterna. Latin Kings kom inte precis från Vasastan, om du förstår vad jag menar. Men okej, PST/Q och Organism 12 är ganska medelklass. Men åtminstone O12 är inte vänster heller.
Inlägg #9: Postat: 2001-10-16 16:24:00
Fredrik
Just Broder Daniel torde kanske vara ett rätt dåligt exempel på musik skapad i den mer svårtartade materiella misären.

Och min gissning är att den kommunal musikskolans konsumenter i hög grad tillhör medelklassen. Det tenderar att vara deras nöjen som skattebetalarna finansierar.

Mitt intryck är att mycket av vänstertänkandet inom musiken är påtagligt oreflekterat och snarare en fråga om subkulturstillhörighet - "man" skall vara vänster helt enkelt.
Inlägg #10: Postat: 2001-12-05 13:36:00
Andreas
Fredrik: Jo, du kanske har en poäng där. Inom t.ex indiepoppen är det väldigt "hippt" att vara vänster, men generaliserar du inte en aning när du säger "inom musiken"?
Inom t.ex synthmusiken är det väldigt hippt att vara extremhöger och konstintresserad. Tycker faktiskt att hela debatten är meningslös. Är en åsikt fel för att den är populär att ha?
Inlägg #11: Postat: 2001-12-21 02:30:00
whirl
intressant poäng i sammanhanget.,.,ett välkänt svenskt rebelliskt band i mitten av 90-talet hetteoch heter fortfarande broder daniel....de kom inte från arbetarklassen.,.,de var ekonomiskt oberoende,bortskämda ungar.,.,men bara för det saknade det inte den konstnärliga lidelsen.,.,det gäller att inte dra gränsen för hårt.,.,bara för att man är moderat så betyder inte det att man inte brinner.,..,
Laddar...