Har du djur hemma? Försäkra det!

Inlägg #1: Postat: 2008-07-20 09:15:00
Isabella M
Kontant-policyn matchar verkligen inte en veterinärverksamhet, även om man förstår varför den finns. Många har struntat i att betala fakturorna, förklarar klinikerna. På vet.kliniken stod en gång en man med sin gamla, svårt sjuka hund och ombads ta hem sin hund igen - till oerhört lidande för både hunden och mannen - därför att veterinärkliniken krävde kontanta medel el eller betalkort. T.o.m. i avlivn.situation var kontantkravet villkorslöst.
Inlägg #2: Postat: 2008-07-20 09:15:00
Isabella M
"Jag får lön först nästa vecka" vädjade mannen, desperat. Det hjälpte inte. Jag stod inte ut, jag tog en risk och betalade avlivningen åt mannens hund. Jag fick den gråtande, men oerhört tacksamma mannens person och adressuppgifter, men visste samtidigt att han mkt lätt kunde blåsa mig på ett halvt tusen kr. Hur som helst orkade jag inte se djuret lida och tyckte att det var värt risken. Pengarna jag lade ut kom till min lättnad tillbaka, "nästa vecka när mannen fick lön".
Inlägg #3: Postat: 2008-07-20 09:17:00
Isabella M
Han var bara en vanlig, hederlig man i tillfällig ekonomisk kris. Det var då den här tanken slog mig, att avlivningsvgifter borde ingå i premierna. Det skulle eleminera onödigt lidande för såväl djuret som ägaren, om den tryggheten fanns - att aldrig pga ekonomiska skäl tvingas avvakta en nödvändig avlivning! Jag tror de flesta även de som har råd med akuta oförutsedda utgifter! betalar ett par kr mer i månadspremie, forts
Inlägg #4: Postat: 2008-07-20 09:18:00
Isabella M
bara för att slippa tänka på en så opsykologisk sak som avlivningskostnader, när den här ofrånkomliga, tunga stunden kommer.
En avlivning kostar 610 kr, eller betydligt mer, om det måste ske akut på jourtid.
Inlägg #5: Postat: 2008-07-20 12:10:00
Elvy
07-11-15 så lät jag på Blå Stjärnan avliva ej på jourtid, en försäkrad hjärntumöresjuk 15-årig katt, vilket efter direktreglering kostade mej 304 kr.
Inlägg #6: Postat: 2008-07-20 13:47:00
Elvy
Jag ser nu att försäkrad eller inte försäkrad katt, så skulle avlivningsavgiften då den gången ha kostad 304 kr.
Inlägg #7: Postat: 2008-07-22 21:25:00
Sunny
Isabella: en vännina till mig hde 4 gamla katter.En är avlivad o hon kommer inte att ha råd med flera så jag har lovat att betala det den dagen det blir aktuellt.
Det ingår som sagt inte i försäkringen o inte sterlisering/kastrering heller
Inlägg #8: Postat: 2008-07-22 21:28:00
Sunny
Båda mina sista hundar har behövt avlivas under helger: det kostade en förmögenhet eftersom Bagarmossen djursjukhus tar extra 2000 i jouravgift. Sista gången var felet mitt: jag behöll min älskade Barrry för länge :ville inte förstå hur dålig han var. Måtte jag fatta ett klokare beslut nästa gång.Bamse närmar sig 10 årsdage
Laddar...