I denna ljuva sommartid...

Inlägg #1: Postat: 2008-06-10 14:09:00
Sunny
Tusen tack Gunnar!
Ja även det lilla livet i en trädgård eller på en ballkong kan innehålla rena operadramor.
Jag har följt "mina" skators kamp för att freda sina ungar. De bygger inne i den höga rosenhäcken för katter o ekorrar skyr törnena.Men kråkorna har nu lyckats ta 2 av de 3. Jag grät när jag begravde resterna av de inte ens flygfärdiga stackarna
Inlägg #2: Postat: 2008-06-10 14:18:00
Inger Olsson
Ja du Gunnar L: ...Det får mig att tänka på poeten Charles Baudelaire som hellre lyssnade på "en speldosa än en näktergal i skogen". Och han räknas som modernismens urfader..
Inlägg #3: Postat: 2008-06-10 14:56:00
Janne B
Ja GunnarL/ Här tror jag att skillnaden mellan troende och inte troende utraderas. Vi blir ett folk under symboliska himlavalvet. Jag har ofta tänkt att en gång för länge sedan satt en individ och tittade upp emot stjärnorna och började fundera. Var det då människan föddes? Den gamle tvärviggen JOB antog för 4000 år sedan att jorden var rund! Han var tidigt ute!
Inlägg #4: Postat: 2008-06-10 14:57:00
GunnarL
Inger Olsson, Några rader om Baudelaire ur Wikipedia: "B var begiven på skörlevnad och droger och dog 46 år gammal i syfilis. Han föredrog det artificiella och konstlade, det som avlägsnade människan från naturen. Han var likgiltig eller kände motvilja för det enkla och friska."
Inlägg #5: Postat: 2008-06-10 14:59:00
GunnarL
f/ Det är absolut inte "my cup of tea". Då är jag nog hellre själsfrände med Sunny. Jag har för övrigt också följt kampen mellan kråkorna och ett häckande skatpar i min trädgård. Det pågår en ständig kamp. Snart kommer fighten mellan skator och björktrastar - men då är det skatorna som är "bovarna".
Inlägg #6: Postat: 2008-06-10 15:20:00
Inger Olsson
... Det mest spännande är när man lyckas få en svala att överleva ;- När saker o ting ter sig omöjligt...
Inlägg #7: Postat: 2008-06-10 16:23:00
Sunny
Gunnar o Janne: Den gode Baudelaire är inte i min smak heller.
Jag hittade en bok av Lagerkvist som jag ägt sedan tonåren med följande dikt:
Hur än min väg genom världen går// ett barn jag blir i hela livet//För stor är den rymd som över mig står//och mitt sinne för undergivet.
Inlägg #8: Postat: 2008-06-10 16:26:00
Sunny
forts Den strake må ropa mot himmelens rum//den stolte sitt huvud höja//Min tanke blir liten,min mun blir stum//när över mig stjärnorna dröja.
Så har jag klottrat ner :detta är jag. Finner nu att jag tycker likadant så många år efteråt.
Laddar...